Europa effent het pad tussen AI en privacy voor de wereld

Bedrijven in Europa omarmen AI op een andere manier dan de rest van de wereld. Omwille van strenge privacyregels hinken we in sommige gebieden achterop. De focus ligt meer op de industriële sector, mobiliteit, energie en gezondheid.

Verstrengde regels omwille van de GDPR-wetgeving zorgen ervoor dat bedrijven niet zomaar met eender welke data aan de slag kunnen. Heel de wereld kijkt naar Europa als vorm van prototype, mocht de strenge privacy-wetgeving op een grotere schaal worden uitgerold.

Gartner spreekt over culturele normen en tradities die ervoor zorgen dat Europa minder persoonlijke data zal verzamelen, analyseren en delen. Die data wordt net helemaal gefinetuned in heel wat Amerikaanse en Aziatische bedrijven om hen een voorsprong te geven. Een privacy-first aanpak komt veel minder voor buiten Europa.

Concurrentie

In Azië zal AI twee keer meer worden gebruikt voor gezichtsherkenning vergeleken met Europa, Midden-Oosten en Afrika volgens Gartner Research. Europese bedrijven zullen dan weer veel sneller AI implementeren in robots vergeleken met Noord-Amerika. In zijn totaliteit hinkt Europa wel achter op vlak van AI vergeleken met de VS en China.

De focus binnen Europa ligt vooral op specifieke sectoren zoals manufacturing. Hier gelooft men dat concurrentie wel mogelijk is. Europa vermijdt steevast applicaties die vergelijkbaar zijn met bijvoorbeeld Facebook of Tencent Holdings volgens digitale denktank Stiftung Neue Verantwortung (SNV) via.

“Iedereen spreekt over de integratie van deze technologieën in de industriële sector, in mobiliteit, in energie en in gezondheid. In deze gebieden hebben we sterke Europese bedrijven waarover we ons zorgen maken of ze wel competitief kunnen blijven”, zegt Stefan Heumann van SNV aan WSJ.

Voorbeelden

Binnen Europa zijn er bepaalde bedrijven die AI optimaal binnen de GDPR-wetgeving uitrollen. BMW anonimiseert bijvoorbeeld data van autonome testauto’s door gezichten te wissen. Ook de introductie van AI en een stemassistent in de auto betekent nog steeds een vrije keuze in privacy met de nodige  transparantie.

Volgens WSJ gebruikt BNP Paribas SA een eigen ontwikkelde applicatie dat machine learning gebruikt om automatisch lange contracten en documenten te vertalen naar 15 verschillende talen. Zo worden externe contractors beperkt en blijft de privacy gegarandeerd van hun klanten.

Sommige Europese bedrijven zien GDPR en AI ook als een opportuniteit. Duitse start-up Ada Health GmbH heeft een mobiele app ontwikkeld waar gebruikers hun medische symptomen kunnen invullen om remedies op te zoeken. De app is beschikbaar in 100 landen, maar alle data wordt in Europa bewaard en verwerkt. Volgens hen vertraagt het initieel wel de ontwikkeling, maar daarna kan het net een troef zijn dat je applicatie privacy hoog in het vaandel draagt.

 

Gerelateerd: Cybersecurity in Europa: hoe de EU een internationale security-aanpak uitbouwt