Smartphonemarkt krimpt met weinig hoop op beterschap

Het afgelopen daalde de wereldwijde verkoop van smartphones vergeleken met 2017. Er is weinig reden om aan te nemen dat die trend zich dit jaar zal keren. Ook tablets blijven aan populariteit verliezen.

In 2018 gingen er 1,4 miljard smartphones over de toonbank. Dat is ongeveer 60,6 miljoen minder dan in 2017, weet IDC. De analisten vermoeden dat de daling zich zal verder zetten dit jaar. De markt is verzadigd en dankzij de alsmaar betere telefoons voelen consumenten zich minder snel genoodzaakt om hun toestel te vervangen door een nieuw exemplaar. De trend is over vrijwel de hele wereld dezelfde, op een handvol groeimarkten na. Zo stijgt het volume verkochte telefoons wel in onder andere India en Indonesië.

De daling is over de hele sector te voelen, zodat Samsung vlot marktleider blijft. In heel 2018 verkochten de Koreanen 292 miljoen smartphones, vergeleken met 317 miljoen in 2017. Apple staat op de tweede plaats met 208 miljoen verkochte toestellen. Daarop volgen naar traditie te Chinezen met Huawei, Oppo en Xiaomi in die volgorde.

Tablets

Ook de tabletmarkt blijft krimpen, al is dat niet verrassend. Het totale verkochte volume daalt naar 173,8 miljoen, 11,4 miljoen minder dan vorig jaar. In tabletland behoudt Apple wel zijn leiderspositie met de iPad. Cook en de zijnen verkochten het afgelopen jaar 44,9 miljoen iPads, wat zelfs een stijging is tegenover de 24,4 miljoen van 2017. Samsung, dat op plaats twee staat, ziet zijn marktaandeel dan weer krimpen.

Tablet zijn een stuk minder populair sinds smartphones grotere en scherpere schermen kregen. Ook pc’s met aanraakscherm doen de tabletniche geen goed. Fabrikanten zoals Apple proberen om de toestellen op een nieuwe manier in de markt te zetten, en doen ze af als alternatieven voor echte laptops. In het geval van Apple lijkt dat deels te werken, al blijft het grote enthousiasme uit.

Gerelateerd: Panasonic lanceert sterke zakelijke tablet voor ID-controle