Amazon haalt gros van winst uit Web Services, niet e-commerce

Ooit een online boekenwinkel, vervolgens een online markt, maar nu toch vooral een cloudreus die het internet mee overeind houdt: vanuit een winstperspectief is Amazon sinds dit jaar meer AWS dan e-commerce.

Amazon heeft een fantastisch jaar achter te rug. Vooral Amazon Web Services (AWS) kan prachtige resultaten voorleggen. Gekeken over fiscaal jaar 2018 groeide AWS met 47 procent, vergeleken met 2017. Die enorme groei zorgt er voor dat AWS verantwoordelijk is voor het merendeel van de winst die Amazon draait. Die kroon stond tot voor kort op het hoofd van de e-commerce-tak.

Een uitstekend vierde kwartaal stemt Wall Street gunstig. Analisten aasden op een wist van 5.67 dollar per aandeel, Amazon verwezenlijkte 6,04 dollar. AWS is veruit de snelst groeiende poot van Amazon, maar ook de rest van het bedrijf doet het goed. In totaal kijken Bezos en de zijnen naar een groei van 31 procent.

Alexa

Een groot deel van het niet-AWS-succes wordt ironisch genoeg gedreven door Alexa: de immens populaire en capabele spraakassistent die bij ons niet beschikbaar is. In de VS zijn Echo-toestellen met Alexa intussen een vertrouwd zicht in menig huishouden. De spraakassistent is samen met de Assistant van Google de meest geavanceerde op de markt, en de capaciteiten van Alexa worden maand na maand uitgebreid. Volgens Jeff Bezos voerde Alexa tientallen miljarden extra conversaties met consumenten vergeleken met 2017.

Voor het eerste kwartaal van 2019 verwachten analisten een kleine omzetdaling vergeleken met het afgelopen kwartaal voor de hele Amazon-groep. Ze mikken op 60,96 miljard, terwijl Amazon zelf 56 à 60 miljard dollar voorspelt.

Gerelateerd: Machine learning bekoort steeds meer klanten op AWS