Kwartaalcijfers Apple: zijn services het nieuwe goudhaantje?

Apple zag het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd zijn omzet uit diensten stijgen met 19 procent, terwijl de iPhone net fors moest inboeten. Services waren goed voor een recordomzet van 10,9 miljard dollar. Wat zijn die services precies?

Naast de hoogste kwartaalomzet uit services tot nog toe, behaalde het bedrijf ook meerdere records in verschillende categorieën van services. Onder meer de App Store, Apple Pay, cloudservices en zoekadvertenties in de App Store.

Daarnaast genereerde Apple, bijna 16 jaar na de lancering van de iTunes Store, de hoogste kwartaalomzet uit muziek ooit. Dat is vooral te wijten aan de populariteit van Apple Music, dat inmiddels meer dan 50 miljoen betalende abonnees telt.

Apple Pay is inmiddels in 27 landen leverbaar, inclusief sinds eind vorig jaar ook in België. Apple Pay had afgelopen kwartaal met ruim 1,8 miljard transacties twee keer zo veel transacties als het kwartaal daarvoor.

Ook cloudservices doen het goed. De omzet daarvan steeg het eerste kwartaal van 2019 met meer dan 40 procent. Apple News wist dan weer maandelijks meer dan 85 miljoen actieve gebruikers te bereiken, een record.

“We zijn niet alleen erg blij met de groei, maar ook met de breedte van ons dienstenportfolio”, zei Cook tijdens de presentatie van de kwartaalresultaten. Daarbij merkte hij nog op dat de grootste categorie minder dan 30 procent van de totale inkomsten uit services vertegenwoordigt.

1,4 miljard apparaten

Luca Maestri, CFO bij Apple, stelt dat de diensten mede dankzij de installatiebasis van Apple, zo’n 1,4 miljard actieve apparaten, kunnen groeien. Het percentage gebruikers dat voor ten minste één service betaalt, groeit volgens hem zeer sterk.

Als redenen benoemt de financieel directeur onder meer de toename van het aantal diensten dat Apple aanbiedt en de bredere beschikbaarheid voor veel diensten. Ook werd het aantal geaccepteerde betaalmethoden in zijn digitale winkels verhoogd, waardoor diensten makkelijke kunnen worden aangeschaft.

De Services-tak breidt daarnaast ook uit omdat de functionaliteit van de diensten uitbreidt. Zo is Apple Pay ooit begonnen als een manier om betalingen in een winkel of app uit te voeren, kwam de functie vervolgens beschikbaar op Safari en volgde er uitbreiding met een peer-to-peer-service.

Vertraagde groei

Desondanks is de groei van Services-activiteiten wel vertraagd. Volgens de CFO is dat te wijten aan de sterke positie van de dollar ten opzichte van buitenlandse valuta. Ongeveer 60 procent van Apples diensten wordt buiten de Verenigde Staten afgenomen.

Daarbij kwam ook nog eens het verbod in China op buitenlandse games, dat voor het grootste deel van 2018 van kracht was. Een verbod dat de bedrijfsactiviteiten van Apple naar eigen zeggen beïnvloedt, gezien de omvang van de App Store in China.

“De App Store in China is voor ons een grote business”, legde Maestri uit. “We geloven dat deze kwestie van goedkeuring rond nieuwe gametitels tijdelijk van aard is, maar onze business nu duidelijk beïnvloedt.”

Ook de groei van Apple Care liep wat terug, na een sterke boost vorig jaar.

Gerelateerd: Apple ziet omzet uit iPhone met 15 procent dalen