Nutanix-CEO reageert op ‘pesterijen’ VMware

Nutanix-oprichter en CEO Dheeraj Pandey reageert in een blogpost op wat hij “pesterijen” noemt vanwege VMware aan het adres van Nutanix-klanten. De strijd tussen beide bedrijven laait daarmee hoger op dan ooit.

“Stop met pesten, VMware!”, luidt de titel van een recente blogpost van Nutanix-CEO Dheeraj Pandey. Pandey schreef de tekst nadat hij te horen kreeg dat verschillende van zijn klanten via LinkedIn werden gecontacteerd door VMware’s COO Sanjay Poonen. Poonen deed dat op zijn beurt in reactie op een recente marketingcampagne van Nutanix.

In de campagne, die gebruikt maakt van citaten van klanten, spoort Nutanix bedrijven aan om niet langer ‘virtualisatietaks’ te betalen. “Hypervisors en dure virtualisatiesoftware zijn een oneerlijke belasting voor app-beheerders. Niemand in de publieke cloud betaalt voor virtualisatiesoftware of moet deze upgraden”, legt Pandey uit. “Virtualisatie moet onzichtbaar zijn. Het mag geen gespecialiseerde beheerders of expliciete IT-uitgaven hebben.”

LinkedIn-bericht

Pandey bouwt zijn argument tegen de virtualisatietaks verder uit in zijn blogpost. Hij benadrukt dat de beweging niet tegen een specifiek bedrijf is gericht, al komt het daar in essentie wel op neer. De campagne lijkt een rechtstreekse aanval op de hoge kost van VMware-softwarelicenties. “Helaas beschouwt VMware dit architecturale argument als een frontale aanval op hun bedrijf”, vervolgt de CEO zijn betoog. “Het was hoogst ongebruikelijk dat hun COO Sanjay Poonen contact had met onze klanten op LinkedIn.”

Poonen zou contact hebben opgenomen met verschillende Nutanix-klanten om hen te waarschuwen dat hun naam en merk wordt gebruikt in een “venijnige” campagne tegen VMware en Dell. “We respecteren volledig dat klanten verschillende technologieën kunnen kiezen en misschien geef je de voorkeur aan Nutanix voor hyperconverged in je IT-systemen en in je partnerpraktijk, in plaats van VMware.”

“Maar toch, ik denk dat je nog steeds een VMware-partner bent en, belangrijker, dat VMware deel uitmaakt van Dell Technologies, dus deze advertentiecampagne is een frontale aanval op ZOWEL VMware als Dell en ze gebruiken je bedrijfsmerk in deze venijnige campagne. Niet zeker of dat is wat een geweldige partnerorganisatie zoals de jouwe, jouw merk voor wil laten gebruiken”, klinkt het in het LinkedIn-bericht waar Pandey in zijn blogpost een screenshot van deelt.

“Ik zou nederig willen verzoeken of je kunt vragen dat je naam wordt verwijderd uit deze venijnige campagne, we zouden het op prijs stellen. We willen niet dat dit invloed heeft op uw merk, evenals uw partnerschap met VMware EN Dell – vandaag of in de toekomst”, vervolgt Poonen zijn bericht. Dit is waar de COO van VMware volgens Pandey een brug te ver is gegaan.

‘Verhulde dreiging’

“Dit argument dat No-VTAX over Dell gaat, is even absurd als te zeggen dat HPE, Lenovo, NEC, Fujitsu, Huawei, Inspur en andere concurrerende serverfabrikanten moeten stoppen met het ondersteunen van VMware, nu Dell een investeerder in VMware is. Maar het meest verontrustend is de verhulde dreiging – ‘we willen niet dat het uw merk beïnvloedt’ – in deze e-mail die een vorm van pesten is die geen plaats heeft in een wereld waarin de klant almachtig is.”

In een interview met CRN zegt Pandey dat klanten zich hulpeloos voelden en niet goed wisten wat doen. “Deze klanten, die niet zomaar Dell-hardware of VMware-software of wat dan ook kunnen uitschakelen, proberen allemaal alleen maar het juiste te doen voor hun bedrijf. […] Ik zeg tegen ze, maak je er geen zorgen over. Negeer de ultimatums. Gezond verstand zal zegevieren.”