Google gaat in beroep tegen GDPR-boete van 50 miljoen euro

Google bevestigt dat het in beroep gaat tegen de GDPR-boete van 50 miljoen euro die de Franse databeschermingsautoriteit CNIL het bedrijf heeft opgelegd. Het bedrijf zegt hard te hebben gewerkt om zijn processen in lijn met de wetgeving te brengen.

CNIL reageert met de boete op een klacht die enkele privacyorganisaties op 25 mei 2018, de dag dat de GDPR in werking trad, bij de privacywaakhond hadden neergelegd. De kern van de zaak draait rond het idee van ‘gedwongen toestemming’. Een gebruiker moet vrij zijn om de verwerking van zijn persoonsgegevens al dan niet toe te staan. Wanneer die toestemming wordt gebundeld als een niet-onderhandelbaar onderdeel van de algemene voorwaarden, zoals dat bij Google maar ook Facebook het geval is, is dat volgens de klacht geen vrije toestemming.

De Franse privacywaakhond heeft de klacht onderzocht en kwam tot de conclusie dat Google de GDPR-regels schendt inzake transparantie van gegevensverwerking. De bewoordingen die het bedrijf gebruikt zijn te “algemeen en vaag”. Bovendien zou Google geen wettelijke basis hebben voor de verwerking van gebruikersgegevens met betrekking tot gepersonaliseerde reclame in zijn verschillende diensten. CNIL ging daarom over tot een boete van 50 miljoen euro, het grootste bedrag tot nog toe in een GDPR-zaak.

Waarschuwing

Dat is een aanzienlijk bedrag, maar valt al bij al nog mee. Boetes onder de GDPR kunnen oplopen tot vier procent van de jaarlijkse omzet bij grove of herhaaldelijke inbreuken. De boete voor Google – wiens moederbedrijf Alphabet in 2017 een jaaromzet van ongeveer 94,79 miljard  draaide – kon in de miljarden oplopen. 50 miljoen lijkt dus eerder een waarschuwingsschot. Toch legt Google zich niet zomaar neer bij de boete en gaat het in beroep.

“We hebben hard gewerkt om een GDPR-toestemmingsproces voor gepersonaliseerde advertenties te maken dat zo transparant en eenvoudig mogelijk is, op basis van wettelijke richtlijnen en testen van gebruikerservaringen. We zijn ook bezorgd over de impact van deze uitspraak op uitgevers, originele content creators en technologiebedrijven in Europa en daarbuiten. Om al deze redenen hebben we nu besloten in beroep te gaan”, klinkt het in een reactie aan Politico.

Gerelateerd: GDPR moedigt klokkenluiders aan om privacy-inbreuken te melden