Microsoft introduceert twee nieuwe categorieën bedrijfssoftware

Twee nieuwe categorieën bedrijfssoftware worden op korte termijn gelanceerd. Eén categorie volgt de prestaties van een product terwijl klanten ze gebruiken. En de tweede voegt daar nog een artificiële intelligentie (AI)-laag bovenop, gericht op voorspellingen en het tijdig ondernemen van actie waar nodig. Dat zegt Satya Nadella, CEO van Microsoft, afgelopen maandag tijdens een persbriefing op het hoofdkantoor van Microsoft, aldus Business Insider.

Nadella beschrijft één van de categorieën als ‘systems of observation’. Dergelijke software is gebouwd op het concept van Internet of Things (IoT), waar apparaten worden voorzien van sensoren en apps. Een innovatieve technologie, die steeds vaker geïmplementeerd wordt in onder meer huishoudelijke apparaten en autonome voertuigen.

‘Systems of observation’ en ‘Systems of intelligence’

De tweede categorie is wat de CEO benoemd als ‘systems of intelligence’. Zulke software moet een extra laag zijn bovenop de software uit de categorie ‘systems of observation’, waarbij artificiële intelligentie (AI) wordt gebruikt om voorspellingen te doen. Verder is de software in staat om op basis van voorspellingen tijdig te reageren en de nodige acties te ondernemen.

De nieuwe categorieen worden naar eigen zeggen weer gevolgd door ‘systems of record’. Dat zijn registratiesystemen voor financiële planningstoepassingen, die alles volgen wat een bedrijf koopt en verdient: een toepassing die we vandaag de dag ook al kennen als enterprise resource planning-software (ERP). Uiteindelijk zullen deze systemen weer worden uitgewerkt in ‘systems of engagement’, ook wel bekend alszijnde klantrelatiebeheer-software (CRM).

Tijdig inspelen op voorspellingen

Zo kan bijvoorbeeld een AI-app patronen bekijken en deze vervolgens voorspellen. Zo kunnen er tijdig onderdelen worden besteld voor een product dat tekenen van falen op korte termijn laat zien. Deze onderdelen kunnen dan weer via het ERP-systeem worden besteld, gecoördineerd via het CRM-systeem.

Het is in de ogen van Nadella eigenlijk niet nieuws. Bedrijven houden nu al in de gaten wat ze kopen, verkopen en wie de koper is. De nieuwe types software doen eigenlijk niet meer dan een producten slim maken, door sensoren en apps toe te voegen. Hierdoor kan worden nagegaan hoe hun product wordt gebruikt, hoe het presteert en wanneer het tekenen van mislukking vertoont. Daarom zullen bedrijven zijn inziens software gericht op ‘systems of observation’ gaan gebruiken, zodat ze de ‘digitale route’ van hun product in kaart kunnen brengen.

De CEO ziet deze ontwikkeling dan ook als een grote verschuiving in het hele productieproces. Dat gezien bedrijven erachter gaan komen wie het product heeft gekocht, hoe het gebruikt wordt en wat er vervolgens mee gaat gebeuren. Dit biedt volgens Nadella een wereld vol nieuwe mogelijkheden.

 

Gerelateerd: Microsoft investeert 5 miljard dollar in Internet of Things