Proximus zet 1.900 banen op tocht in digitaliseringsplannen

Telecomprovider Proximus wil zich met het oog op de toekomst ontpoppen tot een steeds digitalere organisatie. Daarom wil het bedrijf 1.900 werknemers laten vertrekken, om die dan te vervangen door 1.250 nieuwe digitale profielen.

Nadat Proximus gisteren zijn aandeel schorste op de Brusselse beurs, communiceert het vandaag over zijn plannen voor een grondige herstructurering. De telecomprovider schuift de competitieve markt en stevige regelgeving naar voren als oorzaken voor de snelle nood aan transformatie. De provider wil zich naar eigen zeggen ontpoppen tot een volwaardige aanbieder van digitale diensten en daar is naast een andere strategie ook een ander personeelsbestand voor nodig.

Om relevant te blijven in de markt wil Proximus tegen 2022 een bruto-besparing van 240 miljoen euro verwezenlijken. Het gezonde en winstgevende bedrijf wil die doelstelling halen door onder andere zijn productportfolio aan te passen en met leveranciers in dialoog te gaan, maar dus ook door grondig met het personeelsbestand te schuiven.

Ontslagen en aanwervingen

Van de 1.250 geplande nieuwe aanwervingen zouden er 750 nieuwe mensen moeten helpen bij de verdere uitbreiding van de ICT-activiteiten, terwijl 500 extra mensen binnen de digitale domeinen bij Proximus NV aan de slag gaan. Proximus wijst er in een persbericht nog op dat de uitrol van glasvezel, die momenteel aan de gang is, verantwoordelijk is voor de creatie van nog eens 1.600 nieuwe jobs bij partners.

Welke 1.900 mensen precies zullen verdwijnen en of daar naakte ontslagen zullen tussen zitten, zegt Proximus nog niet. De provider communiceert erg voorzichtig en laat weten dat het banenverlies voorwerp uitmaakt van sociaal overleg met de partners en dus onder voorbehoud is.

Schuld van De Croo

Intussen bemoeit ook de politiek zich met het bedrijf. België is met 53,5 procent van de aandelen immers hoofdaandeelhouder van Proximus. Het parlement eist een hoorzitting met de top van Proximus en ook de (ex-)meerderheid wordt op het matje geroepen.

Sp.a-kamerlid David Geerts liet intussen in De Ochtend al optekenen dat hij uittredend minister van digitale agenda Alexander De Croo (OpenVLD) verantwoordelijk acht voor eventueel banenverlies. Die zou de aanleiding hebben gegeven door vorig jaar aan te geven dat er in ons land een vierde operator moet komen. Daar zou Proximus nu op reageren.

Proximus zegt in zijn communicatie niets over die vierde operator, maar geeft wel aan dat het onder druk staat omwille van de competitieve prijzen. Onderzoek van Test Aankoop, uitgevoerd een half jaar geleden, toonde nochtans aan dat de prijzen voor een pakket van telefonie, internet en televisie voor consumenten in ons land een stuk hoger liggen dan in al onze buurlanden. In vergelijking met Frankrijk betalen we zelfs meer dan het dubbele. De introductie van een vierde speler zou in het plan van De Croo die prijzen moeten drukken.

Overleg met politiek en vakbonden zal nu de verdere herstructurering mee vorm geven. Wat het uiteindelijke jobverlies zal zijn, wie moet vertrekken en of brugpensioen aan de orde is, zal de komende dagen en weken duidelijk worden. In tussentijd blijft Proximus een gezonde en winstgevende speler op de Belgische telecommarkt.