40% bedrijven die investeren in AI breiden personeel uit

Ruim 40 procent van de bedrijven die artificiële intelligentie binnen hun organisatie implementeren, breiden het personeelsbestand uit. Slechts 8 procent zou banen schrappen. Dat schrijft TechRepublic op basis van onderzoek bij honderd bedrijven uit de Forbes Global 2000-lijst.

Van de respondenten geeft 34 procent aan dat de implementatie van AI geen enkele invloed had op hun jobvraag. 18 procent laat weten dat de introductie van AI binnen hun organisatie op geen enkele manier invloed had op het personeel. Er zou volgens TechRepublic dan ook voorzichtig gesteld kunnen worden, dat de angst rondom AI grotendeels onterecht is.

Het merendeel van de respondenten geeft aan AI vooral in te zetten voor analytics (62 procent), automatisering (52 procent) en datamanagement (42 procent). Daarnaast zou ongeveer 29 procent de innovatieve techniek gebruiken voor het verbeteren van back-endsystemen en op de consument gerichte chatbots (23 procent).

Uitdagingen

De grootste uitdaging als het op AI aankomt, ligt volgens het onderzoek bij het uitleggen van de techniek. Het vermogen te begrijpen én uit te leggen hoe AI-systemen tot hun conclusie komen. Ruim 46 procent van de respondenten geeft aan hier moeite mee te hebben. Slechts 33 procent zou de AI-technologie echt begrijpen. Iets wat de vraag naar AI-specialisten verklaart.

Data en AI zijn nauw met elkaar verbonden. Zonder voldoende data kunnen bedrijven de innovatieve techniek niet binnen hun organisatie implementeren. Een uitdaging waar veel bedrijven momenteel mee kampen. Ze willen wel, maar missen een benodigde hoeveelheid aan gegevens.

“Data is de basis waarop elke technologie en vooral AI kan worden gebouwd. Organisaties met een onjuiste gegevensverzameling hebben waarschijnlijk ook een verkeerde technologie-aanpak,  die weer verkeerde inzichten oplevert. Gegevens worden in exponentieel toenemende hoeveelheden geproduceerd en opgeslagen. We zullen dan ook zien dat AI-systemen verbeteren en zich steeds meer gaan aanpassen. Dit is inherent aan de waarde van AI”, aldus Anthony Scriffignano, hoofd data scientist bij Dun & Bradstreet.

Gerelateerd: AI, machine learning en deep learning: wat is het verschil?