Apple snijdt in omzetverwachting door mindere iPhone-verkoop

Apple heeft zijn omzetverwachting voor het eerste kwartaal van 2019 naar beneden bijgesteld. Het bedrijf verlaagde zijn doelstellingen tot 84 miljard dollar, ongeveer 7 miljard dollar onder de verwachting van Wall Street. Dat maakte CEO Tim Cook bekend in een brief aan investeerders.

Cook verwijst als oorzaak naar een lager dan verwacht aantal iPhone-upgrades, een mindere vraag vanuit China en leverbeperkingen voor nieuwe modellen van de Apple Watch, iPad Pro en AirPods.

Apple verwacht voor het eerste kwartaal van 2019 een omzet van 84 miljard dollar. Eerder lagen de verwachtingen nog op 89 tot 93 miljard dollar. Het is de eerste keer in bijna 20 jaar dat het bedrijf zijn omzetverwachting voor een kwartaal naar beneden bijstelt. Bovendien kwam de omzet in het eerste kwartaal van 2018 uit op 88,3 miljard dollar, wat betekent dat Apple afgaande op de voorspelling dit jaar een trager eindejaarskwartaal boekt. Dat zou de eerste keer zijn sinds Cook in 2011 de fakkel overnam als CEO.

De bijstelling van de omzetverwachting komt na weken van signalen vanuit Apple en zijn toeleverketen dat de nieuwe generatie iPhones minder vlot over de toonbank gaan dan verwacht. De iPhone is goed voor ongeveer tweederde van Apples omzet en heeft ook indirect effect op de omzet uit andere producten en diensten. Denk aan de Apple Watch, AirPods en Apple Music.

China

“Hoewel we een aantal uitdagingen verwachtten in belangrijke opkomende markten, hadden we de omvang van de economische vertraging, met name in Groot-China, niet voorzien”, schrijf Cook in de brief. “Het grootste deel van ons omzettekort ten opzichte van onse richtlijnen en meer dan 100 procent van onze wereldwijde omzetdaling jaar-op-jaar, deed zich voor in Groot-China over iPhone, Mac en iPad.”

Apple is vandaag sterk afhankelijk van China om groei te realiseren, maar heeft momenteel een moeilijke tijd in het land. De handelsoorlog eist zijn tol en de onzekerheid heeft zijn effect op de financiële markten en het consumentenvertrouwen in het land. De Chinese consument laat de iPhone daarom opnieuw vaker links liggen voor binnenlandse smartphonemerken. Cijfers van Counterpoint Research tonen aan dat het marktaandeel van Apple in China dit jaar is gezakt van 13 procent in Q1 tot 9 procent in Q3.

 

Chinese smartphonemarkt - Counterpoint Research
Bron: Counterpoint Research

 

Minder iPhone-upgrades

Cook legt in zijn brief vooral de nadruk op China, maar ook het enthousiasme van iPhone-gebruikers wereldwijd om te upgraden naar de nieuwste modellen is afgezwakt.

“In sommige ontwikkelde markten waren iPhone-upgrades ook niet zo sterk als we dachten dat ze zouden zijn. Hoewel macro-economische uitdagingen in sommige markten een belangrijke bijdrage leverden aan deze trend, zijn er volgens ons andere factoren die de iPhone-prestaties grotendeels beïnvloeden”, aldus de Apple-CEO. Hij verwijst daarmee onder meer naar de afname van carriersubsidies wereldwijd, aan de sterkte van de dollar gerelateerde prijsstijgingen en aanzienlijk lagere prijzen voor iPhone-batterijvervangingen.

Een andere factor die vermoedelijk meespeelt, is de beperkte differentiatie tussen de iPhone Xr en de duurdere Xs. Bovendien gaat het om een lauwe vernieuwing, met weinig redenen om te upgraden, en is ook Apple niet immuun voor een prijsmuur op een gegeven moment. Tot slot kijken meer technisch onderlegde consumenten vermoedelijk uit naar de komst van de eerste 5G-telefoons in de loop van dit jaar.

Apple is een servicesbedrijf

Hoewel Apple door velen nog steeds als een hardwarebedrijf wordt gezien, lijkt het zichzelf steeds meer als een servicesbedrijf te beschouwen.

“De omzet buiten onze iPhone-activiteiten groeide met bijna 19 procent op jaarbasis, inclusief recordinkomsten uit Services, Wearables en Mac. Onze niet-iPhone-activiteiten hebben minder exposure naar opkomende markten en het overgrote deel van de omzet van services is gerelateerd aan de omvang van de installed base, niet de verkoop in de huidige periode”, schrijft Cook. De installed base nam in het afgelopen jaar toe met meer dan 100 miljoen apparaten.

Cook merkt nog op dat Apple in het voorbije kwartaal meer dan 10,8 miljard dollar omzet heeft gegenereerd uit Services. Een nieuw kwartaalrecord in elke regio, stelt de CEO. “We zijn op schema om ons doel te bereiken om de omvang van deze bedrijfstak van 2016 tot 2020 te verdubbelen.”

Ondanks de zorgen van Wall Street – het Apple-aandeel zakte met 8,5 procent na de aankondiging – hoeft Apple nog niet te vrezen. Hoewel de kwartaalomzet 7 miljard lager dreigt uit te vallen dan analisten hadden verwacht, zal Apple wel nog altijd een kwartaalomzet van 84 miljard dollar realiseren, met een brutowinst van 38 procent. Apple blijft financieel efficiënt en zal nog altijd een recordwinst opstrijken.