Microsoft lokt start-ups naar Azure met pragmatisme en incentives

Microsoft denkt dat door een pragmatische aanpak en het uitdelen van incentives meer start-ups eindelijk voor hen kiezen. De softwarereus wil eerst start-ups binnenhalen en de koop op een later tijdstip sluiten, aldus Chris Capossela, Microsofts chief marketing officer.

“In de cloudtechnologiebranche is er geen enkele leverancier die iedereen voor zich zal winnen. Bij Microsoft Office was dat anders, maar het lijkt er niet op dat dit voor de cloud hetzelfde zal zijn”, aldus Capossela in een verklaring aan GeekWire.

Microsoft zou ook helemaal niet bezig zijn om gebruikers van Amazon Web Services (AWS) over te halen om te switchen naar het Azure-platform. Integendeel. De softwarereus gelooft volgens de nieuwssite dat meerdere spelers op hetzelfde moment succesvol kunnen zijn in de cloud.

AWS populair bij start-ups

Volgens Lisa Nelson, algemeen directeur van M12, een dochteronderneming van Microsoft voor risicokapitaal, draait ruim 90 procent van de start-ups die het financiert op AWS: “Dat is gewoon de realiteit van de start-upwereld. Veel mensen bij Microsoft zijn daarover verrast. Ze zeggen bijvoorbeeld: “Waarom zouden we investeren in een start-up die geen gebruik maakt van ons platform?”

Ze laat weten dat M12 is gericht op financieel rendement en het ondersteunen van nieuwe technologieën die uiteindelijk door Microsoft zelf kunnen worden gebruikt. “Het feit dat een bedrijf AWS gebruikt in plaats van Azure, is daarbij geen belemmering.”

Kansen in SaaS

Iets wat ook Capossela beaamt. Start-ups overtuigen om afscheid te nemen van AWS is niet zijn doel. Hij ziet juist kansen in Software-as-a-Service (SaaS). Daarnaast probeert hij ook start-ups voor zich te winnen met meer directe incentives.

Zo mogen door Microsoft gefinancierde start-ups gebruik maken van hun tech stack naar keuze. “We zien vaker wel dan niet, dat start-ups uiteindelijk onze producten gaan uitproberen”, aldus de CMO.

Verder biedt Microsoft ook nog een speciaal start-upprogramma, dat in principe gratis is voor start-ups om aan de slag te gaan met bijna elk product dat de softwarereus aanbiedt. Caposella: “Je wilt uiteindelijk dat iemand het probeert. De vraag is of wij het uiteindelijk waarmaken.”

Gerelateerd: AWS roeit hard, maar Microsoft Azure en Google Cloud groeien harder