Chinese Alibaba richt pijlen op Europese cloudmarkt

De Chinese internetgigant Alibaba richt zijn pijlen op de Europese cloudmarkt. Naast de aanwezigheid van een aantal strategische markten, speelt ook de onzekere handelssituatie met de VS een rol, aldus The Wall Street Journal.

Daar waar Alibaba de Chinese markt domineert met een marktaandeel van ruim 47 procent in cloudcomputing, is het aandeel in Europa slechts 0,3 procent. Wereldwijd had de Chinese speler in 2017 een marktaandeel van 4,6 procent, een groei vergeleken met de 3,7 procent in 2016. Alleen is dat vergeleken met het wereldwijde aandeel van 51,8 procent van concurrent Amazon slechts een druppel op een gloeiende plaat.

Afgelopen oktober opende Alibaba nog twee cloudcomputingcentra in Londen, waar het bezig is klandizie op te bouwen voor zijn clouddiensten. Daarentegen kondigde Amazon nog diezelfde maand aan meer banen te scheppen in zijn Londense AWS-centers en zou er sprake zijn van de bouw van een nieuw datacenter in Italië.

Argwaan over Chinese overheid

Volgens Francois Chazalon, chief marketing officer bij Linkbynet, heerst er argwaan in Europa om gebruik te maken van de Chinese cloud. Het in Parijs gevestigd cloudcomputingbedrijf maakt zelf wel gebruik van Alibaba’s services: “Ze maken zich zorgen over IP- en gegevensbeveiliging en de Chinese overheid die daar achter zit, maar uiteindelijk wil je zaken doen. Het is een balans tussen risicomanagement en bedrijfsontwikkeling.”

Toch zouden er ook bedrijven zijn die Alibaba om commerciële redenen mijden. De internetgigant heeft zichzelf nog niet bewezen in Europa en er zou ook geen reden zijn om het te gaan gebruiken, tenzij een bedrijf van plan is naar China te gaan. Een mening die ook gedeeld wordt door Rebecca Blackmore, marketingmanager bij OutSystems UK: “Alibaba liet ons alle diensten zien die ze hebben, superpopulair in China, net als Amazon. Maar de realiteit is dat niemand het hier in Europa gebruikt.”

Desondanks zijn analisten volgens de krant van mening dat Chinese internetreuzen op den duur dominante, Amerikaanse concurrenten als Amazon kunnen uitdagen. Zeker gezien Europa tot op heden zelf nog geen toonaangevend internetbedrijf heeft voortgebracht.

Gerelateerd:  ‘AWS, Azure, Google en Alibaba zullen groeien, de rest zal krimpen’