Google slaat brug tussen Android en iOS met Flutter 1.0 SDK

Google lanceert de eerste stabiele versie van Flutter, een open source cross-platform toolkit en SDK om Android- en iOS-apps te ontwikkelen op basis van een gemeenschappelijke codebase.

De aankondiging werd gedaan tijdens Googles nieuwe Flutter Live-conferentie in Londen, die helemaal in het teken staat van de nieuwe ontwikkelomgeving.

Flutter laat cross-platform appcode toe door de UI-frameworks van Android en iOS te omzeilen, ten voordele van het Flutter-framework en bijhorende rendering engine. Vergelijkbaar met de ontwikkelaanpak bij videogames, zit de Flutter-engine verpakt in elke app. Die staat in voor de communicatie met het besturingssysteem en kan Android- of iOS-binaries aanbieden die native aanvoelen. Daardoor kan dezelfde code op verschillende platforms draaien.

 

Flutter Dart

 

Dart

De Flutter-apps worden in Dart geschreven. Er zijn plug-ins beschikbaar voor Visual Studio Code, Android Studio en IntelliJ.

Flutter biedt ook eigen UI-widgets om te helpen bij het ontwikkelen van standaard interface-elementen. De widgets zijn in overeenstemming met de richtlijnen van Apple voor iOS en volgen Googles Material Design voor Android.

Google heeft Flutter ontworpen om snel te zijn, met een eigen app-engine die draait op Googles hardwareversnelde Skia-engine. Dat vertaalt zich in apps met 60 fps op zowel Android als iOS en legt de weg open voor 120 fps in de toekomst.

Hoewel de eerste stabiele versie nu pas officieel beschikbaar is, werden al verschillende apps met Flutter gebouwd, waaronder Googles eigen Ads-app.