Europese webwinkels mogen EU-klanten niet langer weigeren

Europese webwinkels mogen vanaf vandaag geen bestellingen van buitenlandse klanten uit andere EU-lidstaten weigeren. Eind 2017 werden de lidstaten, het Europees Parlement en de Europese Commissie het al eens over het inperken van deze vorm van geoblocking.

Het betekent niet dat verkopers ook verplicht worden om in een ander land te leveren dan ze normaal actief zijn. Wel dienen webwinkels in deze duidelijk te communiceren op hun website over hun leveringsgebied. Ook mogen de verkoopprijzen die ze voor andere landen hanteren, verschillen met die in eigen land.

De Europese consumentenorganisatie BEUC is van mening dat door de nieuwe EU-verordening onlineshoppers meer keuze en toegang krijgen tot koopjes. “Het kan heel frustrerend zijn als je een paar schoenen of tickets voor een festival op een buitenlandse site wilt kopen, maar dat niet kan vanwege je locatie”, aldus Monique Goyens van BEUC. De verordening maakt het ook mogelijk om voortaan vanuit een ander EU-land online een auto te huren, een hotel te reserveren of een kaartje voor een pretpark of concert te kopen.

Ruim 68 procent van de klanten die in het verleden wel toegang kregen tot een buitenlandse website, konden vervolgens alsnog geen aankoop doen, omdat hun kredietkaart werd geweigerd. Uiteindelijk slaagde maar een derde erin daadwerkelijk het product of de gewenste dienst aan te schaffen. Ook dat zou volgens EU-commissaris Andrus Ansip, die zich bezighoudt met de digitale markt, nu voorbij zijn.

Voor andere vormen van geoblocking is al eerder een wet opgesteld, die afgelopen 1 april al van kracht ging. Die heeft betrekking tot auteursrecht en maakt het mogelijk om in het buitenland via internet naar nationale tv-programma’s te kijken of muziek te streamen.

Gerelateerd:  1 op 3 Black Friday-aankopen gebeurde via smartphone