In beeld: dit was de Customer Journey Conference 2018

Afgelopen donderdag ging in het MeetDistrict in de Ghelamco Arena in Gent de eerste editie van de Customer Journey Conference door. Zo’n  twaalf experts stonden het aanwezige publiek te woord met hands-on tips en customer cases, zodat iedereen op het einde van de dag met bruikbare inzichten naar huis ging.

De dag werd afgetrapt door Eric Lippens van No Nonsense Marketing met een talk over hoe je de uitdagingen overwint om van je bedrijf een customer centric organisatie te maken. Hint: het begint met een verandering in bedrijfscultuur. Lippens werd opgevolgd door de immer populaire Karl Gilis van AGConsult, die het publiek even met de neus op de feiten drukte. 80 procent van de bedrijven denkt dat ze de klant centraal zetten, maar slechts 8 procent van de consumenten is het daarmee eens. “De belangrijkste reden waarom klanten niet langer klant zijn, is omdat ze het gevoel hebben dat het bedrijf niet om hen geeft”, aldus Gilis.

Tom De Block van Google kwam het publiek na een korte netwerkpauze uitdagen om hun marketingstrategie volledig opnieuw uit te vinden. Vervolgens was het aan Liesbeth Vandamme van Groupe Pierre et Vacances Center Parcs die kwam vertellen hoe de klant centraal staat in de complete communicatie- en verkoopmix van Center Parcs en hoe die klantgerichtheid jaar in jaar uit zuurstof geeft aan de omzetgroei van de vakantieparkketen.

Klant staat centraal

Philip De Wulf van Yellow Window sloot de voormiddag af met opnieuw een wake-up call voor het publiek. “Consumenten verwachten dat bedrijven voldoen aan hun wens om alles te hebben, nu, gepersonaliseerd en tot bij hun geleverd. Bewezen concepten waarbij bedrijven klanten een ervaring bieden die in de eerste plaats binnen hun eigen systemen past, werken niet meer”, vertelde De Wulf.

Na de middag was het de beurt aan Steven Troch, marketingmanager bij Comics Station in Antwerpen. Het indoor pretpark kon aanvankelijk niet het beoogde succes bereiken. In zijn keynote vertelde Troch hoe hij Comics Station alsnog op de kaart wist te zetten door afstand te nemen van het eigen product en de kwestie te bekijken door de ogen van de doelgroep. Stefan Herrebosch van The House of Marketing kwam vervolgens de methodiek van Business Design Thinking uit de doeken doen. Dat zijn een set principes voor het creëren van innovaties die de klant centraal plaatsen. Customer centricity was niet voor niets het thema van de dag.

Pieter Meijlaers en Pim Van Vlaenderen van Wolters Kluwer namen de laatste keynote voor rekening met hun handleiding voor digitale transformatie in tien stappen. Afsluiter van de dag was een rondetafelgesprek tussen de marketing- en communicatiemanagers van drie voetbalclubs: Tine De Groote van KV Oostende, Matthijs Keersebilck van RSCA Anderlecht en Dimitri Huygen van Royal Antwerp FC. Onderwerp van debat waren de vele gezichten van een customer journey, zoals ervaren vanuit het standpunt van de verschillende clubs.

Customer Journey Conference in beeld

(Klik op de foto’s in de galerij om te vergroten.)

 

 

De Customer Journey Conference wordt georganiseerd door Brewery of Ideas. Techzine is mediapartner van het evenement.