Puppet-topman noemt overname Red Hat door IBM ‘mogelijk rampzalig’

Dat IBM onlangs Red Hat zou hebben gekocht omwille van de expertise van het opensourcebedrijf op het gebied van cloudcomputing, is volgens Nigel Kersten absurd. Dat zegt de vice-president of ecosystem engineering bij Puppet tegenover ITPro.

“Ik vind alle commentaren die beweren dat dit het cloudspel van IBM is hilarisch. Red Hat is overduidelijk wel relevanter in die wereld dan IBM en het bedrijf is met veel goede dingen bezig, zoals OpenShift en Kubernetes. Maar ik zou Red Hat niet in dezelfde klasse plaatsen als bijvoorbeeld Github, voor het aantrekken van, om het maar te noemen, de ‘nieuwe wereldorde’”, vertelt Kersten.

Kersten ziet Red Hat nog steeds in de eerste plaats als een bedrijf dat zich bezighoudt met besturingssystemen, een Red Hat Enterprise Linux (RHEL)-plus-services-bedrijf. Dat wordt versterkt door het feit dat ruim driekwart van de totale jaaromzet van Red Hat voor 2018 gericht is op inkomsten uit infrastructuurabonnementen, grotendeels afkomstig van Red Hat Enterprise Linux.

De Puppet-topman geeft evenwel toe dat de overname IBM potentieel meer relevantie op de cloudmarkt kan bezorgen. “Ik zie ze OpenShift nog erg enterprise-vriendelijk maken en misschien serieuzer tegen Pivotal Cloud Foundry concurreren. Ik denk dat als je kijkt naar de federatie Pivotal/EMC/VMware, dan staat IBM/Red Hat daar sterker tegenover dan IBM alleen.”

Cultuurclash

Desondanks vreest Kersten dat de overname van Red Hat door IBM uiteindelijk ‘een rampzalige fusie’ wordt. Hij vermoedt dat de zwaar doordrenkte opensourcecultuur van Red Hat voor zijn medewerkers wel eens een cultuurclash teweeg zou kunnen brengen wanneer ze lid worden van een bedrijf dat zo groot en monolithisch is als IBM.

Toch ziet hij het als een noodzakelijk risico voor IBM om te nemen, zolang het de zaken maar goed aanpakt. “Ze moeten ofwel het YouTube-model of de overname van NeXT door Apple volgen.” NeXT werd opgericht door Steve Jobs, die na de overname door Apple uiteindelijk weer aan het hoofd kwam te staan van zijn eerste bedrijf. In geval van YouTube heeft Google de merkidentiteit bewaard en werd ook het hoofdkantoor behouden. Tegelijk werd de videodienst langzaam naar het nieuwe moederbedrijf toegetrokken, zonder te veel te verstoren. “Het voelt alsof een combinatie van die twee nodig zal zijn”, besluit Kersten.

Gerelateerd:  IBM heeft Red Hat nodig om zichzelf opnieuw uit te vinden