Advertentie inkomsten LinkedIn ruim 2 miljard dollar

LinkedIn, een social platform dat zich richt op professionals en zakelijke netwerken, verwacht in 2018 zeker twee miljard dollar uit advertentie inkomsten op te halen. Hernieuwde merkpagina’s voorzien van meer hulpmiddelen en analytics zouden hieraan ten grondslag liggen, aldus Tomer Cohen, vice president of product at LinkedIn marketing services.

Het aantal video’s dat wordt geupload groeit volgens LinkedIn aanzienlijk. Zeker 50 procent van de gebruikers zouden dagelijks een video op hun timeline voorbij zien komen. Accounts kunnen vanaf heden ook beheerd worden via de mobiele app van LinkedIn om bijvoorbeeld op reacties te reageren, met behulp van hashtags zich op bepaalde zoekwoorden richten of een zogeheten trending-inhoud te uploaden, die ze weer naar hun eigen content kunnen linken.

Verwachtingen overtroffen

“We zijn een aantal kwartalen geleden met video begonnen aan de consumentenzijde en pas twee kwartalen geleden aan de adverteerderskant. LinkedIn-Leden willen zichzelf graag met video uitdrukken. De betrokkenheid daar heeft onze verwachtingen ver overtroffen. Maar ook aan de reclamekant groeit video extreem snel. In zekere zin spreekt het over de diversiteit van wat je kunt doen. Merken zijn niet beperkt tot tekst of één enkele foto. Het is nog steeds te vroeg om hier een goede beoordeling over te geven, maar het is een zeer sterke start”, aldus Cohen in een reactie aan Business Insider.

Het zakelijk platform heeft naar eigen zeggen ruim 590 miljoen leden en 30 miljoen bedrijven. Die zouden goed zijn voor een dagelijkse content van meer dan twee miljoen stuks. Onder de bedrijven vallen volgens de vice president onder meer enterprises, kmo’s, scholen, universiteiten en non-profit organisaties.

Bereikbaarheid

Cohen laat weten de LinkedIn-ervaring helemaal opnieuw te hebben ontworpen, gericht op dat wat een bedrijf succesvol maakt. Leden zouden ook veel vaker het platform opzoeken om contact te zoeken én houden met bedrijven, die op hun beurt weer verbinding willen maken met gemeenschappen. Of dat nu voor het aannemen van een baan is, verkoopdoeleinden, partnerdoeleinden of om hun eigen werknemersbestand te prikkelen.

Cohen: “Bedrijven die dit goed doen, kunnen die gemeenschappen voortstuwen en zeer effectief voor hen zijn. Met de beschikbare bereikgegevens en de LinkedIn-grafiek kan de bereikbaarheid van een post of advertentie worden bekeken en de impact daarvan. Stel dat Walmart een kantoor in Austin wil openen en daar mensen wil inhuren. Ze kunnen onze tools gebruiken om te kijken waar de mensen in Austin zich om bekommeren om vervolgens aan die specifieke segmenten aandacht te geven.”

Twee miljard dollar is niets vergeleken met ruim 13 miljard dollar die Facebook alleen al het derde kwartaal van 2018 aan advertentie inkomsten ophaalde of de 27 miljard dollar van Google. Amazon liet het derde kwartaal vergeleken met begin 2018 een groei zien van een half miljard en haalde 2,5 miljard dollar op uit advertentie inkomsten. Ondanks de voor nu minimale inkomsten zien concurrentie deze groei enigszins argwanend tegemoet.10