Microsoft voegt automatische to-do’s toe aan Word

Microsoft voorziet zijn tekstverwerkingsprogramma Word van enkele nieuwe AI-gestuurde functies om gebruikers te helpen bij het aanvullen van ontbrekende informatie in documenten.

“Op een bepaald moment in het schrijfproces heb je informatie nodig, die je niet bij de hand hebt. Veel Word-gebruikers laten in dit geval een tijdelijke aanduiding in hun document achter en komen er later op terug om in de flow te blijven”, constateert Jared Spataro, corporate vice president van Microsoft 365.

Hij laat weten dat het bedrijf nu met een oplossing komt, die gebruikers helpt bij het maken en invullen van deze tijdelijke aanduidingen, zónder de toepassing te verlaten en hun focus te verliezen tijdens het schrijven.

Op het moment dat de auteur een placeholder schrijft – bijvoorbeeld TODO: finish this section of <<insert closing here>> – voegt Word het als een taak toe en wordt het opgenomen in een interactieve lijst met resterende taken. De taak is direct zichtbaar vanuit het document zelf, maar ook is het mogelijk vanuit de interactieve lijst naar een ander document te navigeren.

Na verloop van tijd zal Word met behulp van AI steeds meer van die placeholders herkennen.


Lees dit: Wat je moet weten over Microsoft Office 2019 en Office 365


@mentions

Verder wordt het ook mogelijk om met de ‘@mentions’-functie anderen in een document te taggen. Zo worden ze geïnformeerd wanneer hun hulp of bijdrage in een bepaald document gewenst is om een placeholder in te vullen.

Na verloop van tijd zal Word ook zelf proberen om deze placeholders voor je in te vullen. Microsoft Search zal dan informatie uit andere documenten voorstellen om met een enkele klik aan je tekst toe te voegen.

Eerder deze maand kondigde Microsoft ook al enkele nieuwe Word- en PowerPoint-functies aan, updates die vanaf deze maand beschikbaar zijn voor mainstream Office 365-gebruikers.

Gerelateerd: Wat is Microsoft 365? De toekomst van Office en Windows 10