Google Chrome zet websites met misleidende advertenties op zwarte lijst

Google gaat websites met misleidende advertenties strenger aanpakken vanaf Chrome 71, dat in december verschijnt. Websites die regelmatig “abusive experiences” vertonen belanden op een zwarte lijst en kunnen geen enkele advertentie meer weergeven in de browser.

Het gaat dan bijvoorbeeld om advertenties (of andere pagina-elementen) die een foutmelding of dialoogvenster imiteren, je persoonlijke gegevens proberen te stelen, malware serveren of je op een of andere manier proberen te misleiden om ongewild door te klikken. Een volledig overzicht van wat Google als slechte ervaringen beschouwt, vind je hier.

Google heeft in voorbije versies al heel wat maatregelen getroffen tegen ongewenst websitegedrag. Zo worden pop-ups, bepaalde redirects en automatisch afspelende video’s al zo goed mogelijk geblokkeerd. Dat blijkt evenwel nog niet voldoende om misleidende advertenties te voorkomen, dus gaat Google vanaf Chrome 71 een stapje verder.

Controle

De internetgigant heeft een tool beschikbaar gemaakt waarmee websitebeheerders kunnen controleren of er misleidende functionaliteit op hun site te vinden is. Google geeft vervolgens 30 dagen tijd om eventuele problemen aan te pakken. Gebruikers kunnen indien gewenst ook altijd zelf de blokkering van Google opheffen.

Aan de ene kant valt het toe te juichen dat Google misleidende advertenties zo streng aanpakt en zorgt voor een betere en veiligere surfervaring van zijn gebruikers. Aan de andere kant doet het vragen rijzen over de steeds machtigere positie die het bedrijf, dat zelf zijn kost verdient met advertenties, inneemt op het web. Chrome is met voorsprong de grootste browser, waardoor Google heel wat controle heeft over hoe het web zich verder ontwikkelt en wordt vormgegeven.

Gerelateerd: Google verhoogt veiligheid met strenger beleid Chrome-extensies