Projectbeheertool Jira vernieuwt design en voegt extra functies toe

Softwareleverancier Atlassian heeft een vernieuwde versie van Jira uitgebracht. Het softwarepakket voor project- en taakbeheer is voorzien van nieuwe functies die meer afstemmen op doelen van gebruikers zoals business- en softwareontwikkelingsteams.

Volgens Megan Cook, hoofd productie bij Jira Software Cloud, is er sinds de lancering van Jira in 2002 veel veranderd en kon een product-update niet uitblijven: “We beseften dat we Jira veel eenvoudiger en veel krachtiger moesten maken, onszelf ontwrichten voordat iemand dit voor ons zou doen.”

Roodmap-functie

Gebruikers kunnen volgens de leverancier voortaan gebruik maken van de roadmap-functie, waardoor het mogelijk wordt taken en projecten in een overzichtelijke tijdlijn te bekijken en deze waar nodig aan te passen. Het maken van statusupdates in andere tools, zoals Powerpoint en Excel, zou volgens de leverancier door deze functie niet meer nodig zijn.

De roadmap maakt het volgens Atlassian dan ook mogelijk voor teams om hun eigen planning bij te houden. Zo kan het bijvoorbeeld projectmanagers informeren over de voortgang en de marketingafdeling op de hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen.

Minder ahankelijk

Verder geeft de nieuwste versie ontwikkelaars meer vrijheid om zelf dingen te bepalen en is men minder afhankelijkheid van de Jira administrator. Vernieuwde Jira-kaarten geeft de gebruiker meer controle, waardoor deze zelf kaarten kan verplaatsen en het maken van kolommen eenvoudiger wordt. Voorheen gingen dit soort wijzigingen gepaard met een zeer complexe configuratie.

Om de oplossing ook voor grotere ondernemingen geschikt te maken, is het gebruikerslimiet bij Jira Cloud verhoogd naar 5.000 seats en heeft Atlassian integratiemogelijkheden uitgebreid met onder meer Bitbucket Pipelines en Jenkins voor CI / CD-status; InVision, Adobe en Sketch voor UX en ontwerp; en Slack, Gmail en Facebook for Work.