Nvidia en Tüv Süd ontwikkelen AI-rijexamen voor zelfrijdende wagens

Nvidia werkt samen met het Duitse veiligheidsagentschap Tüv Süd aan een rijexamen voor zelfrijdende wagens, met artificiële intelligentie als rij-instructeur.

Dat kondigt Nvidia aan tijdens zijn GPU Technology Conference in München. Tüv Süd adviseert overheidsorganen in verband met regulering voor voertuigen. Samen met technologiepartner AVL heeft het een eerste set rijtests gecreëerd op basis van het simulatieplatform Drive Constellation van Nvidia.

De rijtests evalueren in een virtuele simulatie hoe goed een automatisch rijsysteem presteert in typische verkeersscenario’s, voordat wordt overgegaan tot tests op de openbare weg. Zo kan de technologie eerst in een veilige virtuele omgeving worden gevalideerd.

Nauwkeurige simulatie

“Hoewel verkeersongevallen dagelijks voorkomen, is het zelden dat een individuele bestuurder er een ziet. Autonome voertuigen moeten echter voorbereid zijn om ongevallen te voorkomen voordat ze in het verkeer rijden.”, zegt Zvi Greenstein, die de VR-activiteiten van Nvidia overziet.

Nvidia’s Drive Constellation-oplossing laat fabrikanten toe om hun autonome rijsystemen met “ongekende nauwkeurigheid” in een simulatie te testen. Het platform bestaat uit twee delen. Enerzijds is er de Drive Sim-software die een levensechte rij-omgeving simuleert op basis van sensorgegevens uit de echte wereld.  Anderzijds is er het Drive AGX Pegasus-platform met de hardware- en software-configuratie zoals die in een auto zou worden toegepast.

“De manieren waarop een auto reageert op een plotse stop, slecht zicht bij slecht weer en onverwachte gevaren voor de weg kunnen allemaal worden gereproduceerd in Drive Constellation met de hoogste niveaus van betrouwbaarheid”, benadruk Greenstein.

Veilig en comfortabel

De initiële tests van Tüv Süd zullen autonome rijsystemen onder meer testen op frequente situaties in snelwegverkeer, zoals onder meer of een voertuig op tijd stopt wanneer een andere wagen ervoor invoegt en vervolgens opnieuw voldoende snelheid maakt. In een volgende fase zullen ook simulaties worden gemaakt om het gedrag van zelfrijdende auto’s in stadsverkeer te testen.

Net als een ‘echte’ rij-examen zijn de tests niet alleen bedoeld om te evalueren of een auto zelfstandig kan rijden zonder brokken te maken, maar ook of hij op een veilige en comfortabele manier omgaat met verschillende situaties. Daarvoor worden verschillende metrics in rekening genomen, zoals de afstand die wordt gehouden ten opzichte van een voorliggend voertuig en time to collision als er niet zou worden afgeremd.

“Naarmate de industrie zich ontwikkelt in de richting van een zelfrijdende toekomst, zal dit type samenwerking ervoor zorgen dat de veiligheidsvoordelen van autonome voertuigen volledig worden gerealiseerd”, besluit Greenstein.