Orange wil internet-only abonnement met online tv combineren

Wie een kabelabonnement afneemt bij Orange, is vandaag nog verplicht om internet en digitale tv te combineren. Het is evenwel geen geheim dat de oranje operator ook graag een internet-only abonnement wil lanceren, van zodra de markt dat toelaat. Daarbij droomt het luidop van een over-the-top (OTT)-aanbod waarmee internetklanten eenvoudiger lokale content online kunnen bekijken.

Dat blijkt uit enkele uitspraken van Michaël Trabbia, CEO van Orange Belgium, tijdens een evenement van de operator over de toekomst van audiovisuele media. De mediasector staat vandaag namelijk voor grote veranderingen. Nieuwe online spelers zoals Netflix en Amazon, maar ook Facebook en YouTube, zetten het klassieke tv-kijken onder druk.

“Er is een duidelijke shift merkbaar, weg van het traditionele model”, vertelt Trabbia. “Het klassieke tv-kijken zal niet meteen verdwijnen, maar er wordt wel steeds meer over-the-top gekeken.” Dat is een probleem voor lokale spelers, meent de Orange-CEO. Die moeten plots concurreren met wereldwijde platformen, terwijl ze veel minder middelen en een veel kleinere afzetmarkt hebben. “Het is moeilijk om met zo’n grote spelers te concurreren, maar ze zullen wel moeten.”

De sleutel naar succes is content, in het bijzonder lokale series en films die je op Netflix en Amazon minder eenvoudig terugvindt. “Content is king”, verduidelijkt Trabbia. “Er zal altijd vraag zijn naar lokale content omdat het mensen aanspreekt. Een gediversifieerd aanbod is belangrijk en Orange wil dit ondersteunen.”

Over-the-top

Ook Telenet, grote concurrent en tegelijk leverancier van Orange op de kabelmarkt, heeft dat begrepen. Het nam eerder dit jaar De Vijver Media over en kreeg zo in één klap tv-zenders Vier, Vijf en Zes, én productiehuis Woestijnvis in zijn portfolio. Het is een trend die we ook wereldwijd steeds vaker zien. Afgelopen zomer werd in de VS nog de overname van mediahuis Time Warner door telecomoperator AT&T afgerond.


Lees ook: Orange mag internet-only abonnement via de kabel aanbieden


Orange gelooft evenwel niet in die verticale integratie, waarbij telco’s zelf content gaan opkopen of produceren. “We willen de partner zijn van de producenten en hen over-the-top toegang geven tot hun kijkpubliek. Met broadband-only aanbiedingen, maar ook met mobiele aanbiedingen”, vertelt Trabbia. Er zijn vandaag weliswaar al enkele OTT-initiatieven vanuit de zenders (denk aan Stievie of VRT NU), maar die zijn volgens de CEO veel te gefragmenteerd, waardoor ze weinig kans maken tegenover de globale spelers.

Trabbia ziet daarom een toekomst voor zich waarin Orange een degelijk internet-only abonnement aanbiedt, in combinatie met over-the-top content. “Sommige mensen willen nog altijd het volledig pakket, naar andere willen broadband-only met OTT-content. Die hebben reeds toegang tot Netflix en Amazon, maar moeten ook toegang tot lokale content krijgen”, besluit de Orange-topman.

Zo’n OTT-aanbod zou niet alleen de consument ten goede komen, maar maakt Orange ook minder afhankelijk van Telenet en Voo voor het aanbod van lokale tv-content.

Toekomst

Het gaat voor alle duidelijkheid nog niet om concrete plannen, maar eerder een toekomstvisie. Een woordvoerder van Orange benadrukt dat er nog geen gesprekken met de zenders aan de gang zijn. Ook van een internet-only abonnement is op dit moment nog geen sprake. Dat was tot nog toe economisch onhaalbaar voor Orange, vanwege de hoge wholesaletarieven die het moet betalen aan de kabeloperatoren (Telenet en Voo) voor gebruik van hun netwerk.

In juli hebben de Belgische telecom- en mediaregulatoren beslist dat die wholesaletarieven naar omlaag moeten. Bovendien zijn de kabeloperatoren voortaan verplicht om ook toegang te verlenen tot hun netwerk voor alleenstaande breedbanddiensten, lost van televisie. Daarmee zou het wetgevend en economisch kader nu veel interessanter moeten zijn voor Orange en andere kandidaten om een internet-only aanbod over de kabel aan te bieden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.