Adobe wil online marketingspecialist Marketo overnemen

Adobe werkt aan een plan om cloud marketingspecialist Marketo over te nemen. Bronnen dicht bij de zaak bevestigen dat Adobe heel wat geld op tafel wil gooien om het bedrijf over te nemen. Er is echter nog geen garantie rond een potentiële deal.

Reuters meldt dat Adobe in gesprek is met Marketo om het bedrijf over te nemen. Adobe wil zich steeds meer met grote partijen zoals Microsoft en Oracle meten. Door Marketo over te nemen, wil het zijn eigen marketingaanbod versterken op vlak van business-to-business marketingapplicaties. Marketo werd twee jaar geleden van de beurs gehaald door Vista Equity Partners Management. Het betaalde daarvoor toen 1,8 miljard dollar.

Privébedrijf

Volgens personen dichtbij de onderhandelingen zou Adobe een veel hoger bedrag op tafel leggen voor een potentiële overname. Of dat genoeg zal zijn, valt moeilijk in te schatten. Het exacte overnamebedrag is nog niet vastgelegd en er is geen zekerheid of er ook effectief een deal komt tussen Vista Equity en Adobe.

Marketo startte in 2006 als email marketingtool en is intussen uitgegroeid tot een cloud marketingspecialist met een jaarlijkse omzet van 321 miljoen euro volgens Moody’s Investors Service

Beide partijen wilden geen commentaar geven. Adobe heeft een totale marktwaarde van 130 miljard dollar en heeft de verwachtingen van de analisten de afgelopen acht kwartalen ingevuld. Het Amerikaans bedrijf is actief op zoek naar overnames om zijn voetafdruk nog verder te vergroten. Adobe kocht eerder dit jaar nog Magento voor 1,68 miljard dollar.