Chrome wordt 10 jaar en krijgt nieuwe functies en redesign

Vandaag krijgt Chrome een vernieuwde interface en nieuwe functies om zijn tiende verjaardag te vieren. Ook de mobiele versie krijgt een update in lijn met de desktopversie. Daarnaast werkt Google aan AI-implementaties en heeft het zijn easter egg aangepast.

Chrome vierde op 2 september zijn tiende verjaardag. Een ideale timing volgens Google om de grote redesign waaraan ze al langer werken publiek te maken. Wie dagelijks met de Chrome Beta- of Canary-browser werkt, heeft de redesign al langer binnen. Lees hier ons uitgebreid verslag over alle nieuwigheden.

Easter egg

Naast cosmetische veranderingen heeft Google ook zijn adresbalk aangepast. Vanaf nu krijg je resultaten van zoekopdrachten rechtstreeks te zien zonder dat je de webpagina moet laden. Denk daarbij aan het weer, sportresultaten, wiki-informatie, enz. Je kan vanaf nu zelfs de adresbalk gebruiken om een open tabblad te vinden. Van zodra je dan op Enter drukt, schakel je over naar dat tabblad. Handig wanneer je meerdere vensters van Chrome actief hebt.

De nieuwe redesign van Chrome is beschikbaar op Mac en pc, Android en iOS. Chrome voor iOS krijgt de grootste verandering van allemaal door de adresbalk naar onder te verhuizen. Het verhuist ook de taakbalk naar beneden voor een betere bereikbaarheid op beide mobiele versies.

 

 

Extra tof: de dinosaurus easter egg krijgt een update met verjaardagstaarten, ballonnen en hoedjes. Weet jij niet waarover we het hebben? Tik de volgende keer maar eens op de dinosaurus wanneer je geen internetconnectie hebt of druk op de spatiebalk wanneer je de desktopversie gebruikt.

Machine learning

Tot slot heeft Google enkele aanpassingen doorgevoerd over hoe automatisch invullen werkt. In de nieuwste versie, Chrome 69, worden gegevens zoals wachtwoorden, bankkaartgegevens en persoonlijke informatie accurater ingevuld. Chrome krijgt ook een sterkere wachtwoordmanager mee die automatisch sterke wachtwoorden suggereert wanneer je ergens een nieuwe account aanmaakt.

 

 

Chrome blijft echter niet stilstaan volgens Rahul Roy-Chowdhury, VP of product management bij Google. “Sundar zei bij de lancering van Chrome dat het een venster voor het web moest zijn. 10 jaar later is het nog steeds een tool die mensen gebruiken om toegang te krijgen tot websites en applicaties. De komende 10 jaar willen we dat venster uitbreiden zodat jij meer kan zien en doen.”

Google omarmt vandaag al machine learning om phishing en malware te detecteren, maar het plant nog slimmere functies dankzij artificiële intelligentie. Het denkt daarbij aan concerttickets voorstellen wanneer je liedjes opzoekt of eenvoudiger wisselen tussen tabbladen (vlucht, hotel, activiteit) wanneer je een reis plant.