Magic Leap lanceert eerst AR-headset: evolutie, geen revolutie

Na jaren van geheime ontwikkeling heeft Magic Leap zijn eerste AR-bril gelanceerd, samen met een nieuw besturingssysteem, toolkit en ecosysteem voor ervaringen in augmented reality. De Magic Leap One Creator Edition kost 2.295 dollar.

Magic Leap heeft de voorbije jaren heel wat hype rond zichzelf gecreëerd, terwijl het in het grootste geheim sleutelde aan wat het zelf “spatial computing” noemt. Dat is in wezen niet meer dan wat we vandaag onder augmented of mixed reality verstaan, en waar reeds een heel ecosysteem van hardware rond bestaat. Van de primitieve AR-toepassingen in de iPhone, tot de professionele use cases van Microsofts HoloLens.

Ambitieus

De visie van Magic Leap toont evenwel meer ambitie. Het bedrijf wil niet zomaar een digitale laag over de wereld leggen, maar de virtuele en fysieke wereld met elkaar laten versmelten. “Het unieke ontwerp en de technologie laten natuurlijke lichtgolven binnen, samen met zacht gelaagde synthetische lichtvelden, waardoor makers ongelofelijk geloofwaardige interactieve ervaringen kunnen bouwen en werelden kunnen creëren in onze wereld”, klinkt het in een blogpost.

Bedrijven kunnen met het systeem bijvoorbeeld levensechtere trainingsscenario’s creëren om te gebruiken bij opleidingen. Mediabedrijven kunnen meer realistische games en content bouwen, die de gebruiker echt meeslepen.

Het is dat hoger niveau van immersie dat de aantrekkingskracht vormt voor de Magic leap One Creator Edition, op voorwaarde dat het bedrijf zijn beloftes kan waarmaken. Uit de eerste ervaring die Adi Robertson van The Verge had met de bril, lijkt dat voorlopig nog niet het geval. Magic Leap is met deze eerste versie nog niet op het punt van totale immersie, maar Robertson merkt wel op dat het de beste AR-ervaring is die ze tot nog toe al heeft beleefd.

Begin

Magic Leap geeft zelf aan dat dit nog maar het begin is, maar ondertussen is het niet langer het enige bedrijf dat met augmented reality bezig is. Alle grote technologiebedrijven zijn ondertussen op een of andere manier in dit domein aan het ontwikkelen, en hebben veel meer R&D-capaciteit dan de relatief kleine start-up.

Tegelijk kan de Magic Leap One Creator Edition genieten van een diep ecosysteem en beheerst het bedrijf nagenoeg elk aspect van de ervaring, wat in theorie in een meer gepolijst product resulteert. De bril wordt aangedreven door het in eigen huis ontwikkelde LuminOS, dat “het meeste uit ons ruimtelijk computerplatform haalt door samen te werken met het brein.” De Magic Kit bevat codevoorbeelden, technische write-ups en design diaries om ontwikkelaars een snelcursus in spatial computing te geven.

Voorlopig is de Magic Leap One Creator Edition alleen beperkt beschikbaar in enkele Amerikaanse steden. Er is nog geen timeframe bekend voor een bredere beschikbaarheid.