Google komt met meerdere AI-mogelijkheden voor adverteerders

Vandaag heeft Google een aantal nieuwe tools onthuld voor marketeers, die de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van machine learning integreren in zijn advertentiediensten. Het idee is dat marketeers op die manier advertenties beter kunnen optimaliseren en daarmee een breder bereik hebben op alle platformen.

Dat stelt Google vandaag in een uitgebreid artikel over de nieuwe tools. Wat Google betreft is machine learning uiterst nuttig om consumentenproducten te verbeteren. Bepaalde zaken kunnen geautomatiseerd en ook geoptimaliseerd worden. Aangezien Google een van ’s werelds grootste spelers op het vlak van advertenties is, was het een kwestie van tijd eer machine learning breder naar de advertentiemogelijkheden van het bedrijf zouden komen.

Lokale campagnes

De belangrijkste nieuwe dienst van Google is Local Campaigns gedoopt. Die vertrouwt op machine learning om bezoekers van fysieke winkels te stimuleren om daarheen te gaan. Advertenties worden aangepast op basis van de fysieke locatie van een individu. Als iemand dus bijvoorbeeld zoekt naar een boormachine, kan er een advertentie van de Praxis in de buurt verschijnen.

Local Campaigns kan ook gebruikt worden om te zien hoe nuttig dit soort advertenties zijn bij het stimuleren van winkelbezoeken. Daarvoor maakt Google gebruik van de gegevens van gebruikers die hun locatie delen. Wat Google betreft is al duidelijk dat mensen er nog altijd de voorkeur aan geven om naar fysieke winkels te gaan. Het aantal mobiele zoekopdrachten naar locaties in de buurt is verder verdrievoudigd de afgelopen jaren, dus daar speelt het bedrijf nu op in.

Andere nieuwe mogelijkheden

Er zijn verder nog drie andere mogelijkheden gelanceerd. Zo is er het nieuwe Smart Shopping gelanceerd, waarbij AI gebruikt wordt om de targeting en placement van advertenties te optimaliseren op basis van criteria en doelen die door adverteerders gesteld worden. Sommige doelen zijn bijvoorbeeld het maximaliseren van winkelbezoeken en vinden van nieuwe klanten.

Dan is er de Responsive Search Ads-functie, die gebruik maakt van machine learning om te kijken welke advertentie in welke situatie het beste bij een gebruiker past. Daarvoor moeten adverteerders verschillende bewoordingen inleveren bij Google, waarna de machine learning de rest doet. Tot slot is er nog Maximize Lift for YouTube, dat ervoor zorgt dat advertenties sneller verkocht worden.