Nvidia heerst over het AI-landschap, maar hoelang nog?

Wie vandaag één van de talrijke cloudplatformen wil gebruiken om AI-ontwikkelingen door te voeren, kan niet rond Nvidia met zijn Tesla GPU’s. Ze hebben de afgelopen jaren flink geïnvesteerd binnen datacenters, met groot succes.

Vandaag kan je niet rondom Nvidia wanneer het gaat over artificiële intelligentie, deep learning, machine learning en neurale netwerken. Alle cloudplatformen maken gebruik van de krachtige Tesla GPU’s van Nvidia en het uitgebreide CUDA-platform waarmee ontwikkelaars aan de slag gaan.

Supercomputers

Ook binnen de supercomputers winnen GPU’s steeds meer aan belang. 70 procent van de 50 snelste supercomputers maakte eind 2017 gebruik van GPU-acceleratie. Om die evolutie beter te begrijpen, spraken we met Eng Lim Goh, Chief Technology Officer HPC & AI bij HPE.

“Ik denk dat Nvidia het juist had met de GPU-investering. Ze hadden het goed gezien met het CUDA-platform tien jaar geleden. Nvidia heeft hun strategie gewisseld van grafische prestaties naar machine learning en deep learning. Ze hebben heel wat goeie beslissingen genomen de afgelopen jaren en de GPU zal nog een hele tijd blijven groeien.”

Dat betekent echter niet dat niemand de concurrentie durft aan te gaan. AMD benadert die markt op identiek dezelfde manier, maar er zijn anderen die het iets anders aanpakken. Intel wil een instructie toevoegen aan de CPU die focust op bijvoorbeeld artificial intelligence. Microsoft bouwt programmeerbare FPGA terwijl Google een aparte ASIC bouwt onder de noemer TPU. Het lanceerde recent een snellere TPU 3.0-chip uit met waterkoeling.

Wie wint?

“Je merkt door het GPU-succes in combinatie met AI dat er nu tractie is om te diversifiëren en om te zien wie nu het beste is. Uiteindelijk zal alles opnieuw samen komen, maar wie zal uiteindelijk de race winnen? De klassieke GPU heeft een flinke voorsprong genomen. De rest komt op het toneel met een iets andere aanpak,” zegt Eng Lim Goh.

De geschiedenis toont aan dat soms de koploper de race wint, maar een sterke starter kan ook aan momentum winnen. De beste oplossing is dikwijls ook niet altijd de overwinnaar. “Een nieuwe partij kan mogelijk een veel betere oplossing hebben, maar te laat komen wanneer het marktaandeel al helemaal is opgeslokt door één grote partij. Prijs is eveneens een belangrijke factor. We kunnen onmogelijk in de toekomst kijken wie er gaat winnen,” sluit Eng Lim Goh af.