Facebook denkt na over eigen cryptomunt

Facebook zou volgens bronnen van de website Cheddar werken aan een eigen cryptomunt. De cryptomunt zou bedoeld zijn om betalingen op het platform mogelijk te maken. Meer details zijn voorlopig niet bekend.

Volgens één van de bronnen van Cheddar is Facebook het idee van een eigen cryptomunt “serieus aan het bekijken”. Vorige week raakte nog bekend dat het sociale netwerk een eigen blockchaindivisie opricht onder leiding van David Marcus. Die was daarvoor vier jaar lang verantwoordelijk voor Facebook Messenger, en zetelt sinds eind vorig jaar in de raad van bestuur van cryptobeurs Coinbase.

Marcus heeft de opdracht gekregen om met een klein team te verkennen hoe blockchain binnen Facebook kan worden ingezet. Een eigen cryptomunt zou daarbij zeker één van de mogelijkheden kunnen zijn, maar de technologie leent zich net zo goed voor de verificatie van gebruikers of versleutelde opslag van gegevens.

Hoewel Marcus zich eerder sceptisch heeft uitgelaten tegenover het gebruik van cryptocurrencies binnen Facebook, sluit hij het ook niet uit. “Betalingen via crypto zijn op dit moment simpelweg te duur en te traag. De communities achter de verschillende blockchains moeten eerst alle problemen oplossen, als we daar ooit raken zullen we er misschien iets mee doen”, zei hij begin dit jaar in een interview met CNBC.

Facebook-munt

De creatie van een Facebook-cryptomunt zou dan ook nog jaren op zich kunnen laten wachten. Volgens de bronnen van Cheddar zal Facebook wellicht op overnamepad gaan, op zoek naar bedrijven die zijn gespecialiseerd in blockchain en cryptocurrencies.

Het sociale netwerk experimenteerde eerder al met virtuele munten. In 2009 lanceerde het de Facebook Credits waarmee je virtuele goederen kon kopen in spelletjes zoals Farmville. Dat draaide op een sisser uit en de functie werd twee jaar later alweer geschrapt. Sindsdien heeft Facebook evenwel ook zijn eigen marktplaats gelanceerd en worden mobiele betalingen onder particulieren steeds populairder. Een eigen cryptomunt om die transacties tussen de meer dan 2 miljard Facebook-gebruikers te faciliteren, klinkt dan niet zo gek.