Dropbox en Salesforce starten strategische samenwerking

Dropbox en Salesforce hebben een strategische samenwerking aangekondigd. Zij zullen hun platformen integreren waardoor bedrijven nog beter en gerichter contact kunnen leggen met klanten en zo de samenwerking met consumenten kunnen bevorderen. Hiermee breiden ze hun reeds bestaande partnerschap behoorlijk uit. De nieuwe integratie van hun diensten zal in de tweede helft van 2018 van start gaan.

De integratie van Dropbox en Salesforce richt zich met name op Salesforce’s Commerce Cloud-, Marketing Cloud- en Quip-platformen en het creëren van native tweerichtingstoegang tussen deze platformen en Dropbox. Verder moet er rechtstreeks toegang komen naar Dropbox-content in Salesforce Quip. Tot slot gaat Dropbox zorgen voor de ondersteuning van Quip-documenten. Hierdoor kunnen gebruikers straks gezamenlijk werken aan Quip-bestanden die zijn opgeslagen in Dropbox.

“Het doel is om onze platforms samen te brengen en verder te integreren en om nieuwe tools te gaan bouwen,” zei Dropbox COO Dennis Woodside. “We zijn nu al vier jaar partners, maar dit tilt alles naar een hoger niveau als je hebt hebt over het samenbrengen van onze twee bedrijven. Dit is het samen aangaan van een strategisch partnerschap van een hele andere omvang.”

Op de langere termijn hebben de bedrijven aangegeven dat ze de integratie naar het consumentenkanaal willen uitbreiden. Om een voorbeeld te geven: een autobedrijf dat Commerce Cloud gebruikt zou bijvoorbeeld in moeten staat zijn om de handleiding van een voertuig bij te werken in de Dropbox-account van de consument. Ryan Aytay, EVP Global Business Development Strategy sprak over een tweerichtingsverkeer workflow. “We zien dit als een manier voor bedrijven en hun eindgebruikers om hun content te kunnen delen.”

Er was al bestaande relatie tussen Salesforce en Dropbox. Tot nu toe bood Dropbox de Dropbox voor Salesforce-app aan in de AppExchange van Salesforce. Salesforce Ventures, de investeringsgroep van Salesforce, is sinds 2014 een investeerder in Dropbox. Naar verwachting worden de nieuwe integraties tussen de bedrijven in de tweede helft van 2018 uitgerold.