Hoe Ricoh zich op de Vlaamse IT-markt werpt met overname Orbid

Printspecialist Ricoh koopt IT-dienstenleverancier Orbid met een duidelijke ambitie. “Binnen dit en vijf jaar zijn we de grootste in België”, klinkt het in een interview met Techzine, waarin voortschrijdend inzicht centraal staat.

Het lokale IT-nieuws van de dag: Ricoh neemt Orbid over. “Zeven jaar geleden zag Ricoh het nut om het portfolio te diversifiëren al in”, vertelt Eric Gryson, CEO van Ricoh België. Hij schuift samen met de CEO van Orbid Jan Verfaellie virtueel aan tafel om de overname van de IT-dienstenspecialist door de grote printerboer toe te lichten. “De printmarkt kent een traag dalende trend, de volumes dalen en er is een prijzenoorlog. Zonder actie zouden we onze omzet met één à twee procent per jaar zien dalen, dus keuzen we om te investeren.”

Voortschrijdend inzicht

Gryson zag dat de toestellen van Ricoh consequent geconnecteerd waren op het netwerk en de toestellen vaker als scanners dan kopieermachines werden ingezet. Klanten hadden nood aan document management om met de nieuwe digitale archiefkasten om te gaan, en de stap naar IT-beheer leek klein. “We hebben 15.000 klanten en namen zelf IT-specialisten aan met de missie om aan hen diensten te gaan verkopen. Na drie jaar was er niets gebeurd.”

Met eigen middelen de markt openbreken, bleek dus niet de juiste aanpak. De oplossing: een strategische overname. Gryson haalde voor Ricoh België de Waalse IT-specialist Upfront binnen en de overname was een groot succes. In Wallonië. “Ik dacht aanvankelijk dat Upfront een Belgisch bedrijf was en de overname voor heel België zou werken, maar dat was een vergissing. IT is extreem regionaal.”

Met eigen middelen de markt openbreken, bleek niet de juiste aanpak.

Gryson leerde ook van deze tweede fout en raakte aan de praat met Verfaellie. Orbid is erg goed verankerd in de Vlaamse markt en kan je zo de regionale tegenhanger van Upfront noemen. De twee zagen elkaar als complementair, en de weg naar de overname was ingezet.

Orbid: Vlaamse specialist

“Orbid is al 22 jaar actief en telt intussen 140 medewerkers”, vertelt Verfaellie. “Het gros van onze business is IT al hebben we ook een klein maar belangrijk HR-consultancyluik aan boord.” Orbid is gespecialiseerd in IT op twee niveaus. Bedrijven kunnen bij ons terecht voor de onderste laag van de infrastructuur. We doen alles van hardware over netwerken tot cloudoplossingen. Daarbovenop zorgen we voor de implementatie van standaardsoftware met de Microsoft-stack, of leveren we maatwerk.”

Orbid richt zich op de kmo in de internationale zin van het woord. Ook spelers met 1.000 werknemers vallen immers onder de expertise van het bedrijf, al ligt de focus niet op enterprise. Dat ligt in lijn met de plannen van Ricoh. Gryson: “we gaan niet beginnen met bijvoorbeeld het ministerie van defensie uit te rusten met IT.”

Eén aanspreekpunt

Ricoh hoopt samen met Orbid een one-stop-shop te worden, waarbij bedrijven één enkel aanspreekpunt hebben voor hun totale IT-infrastructuur en zelfs HR-noden, indien ze dat willen. Met vereende krachten bieden Orbid en Ricoh aan Vlaamse klanten een totaalaanbod van low-levelinfrastructuur over cloud en software tot documentmanagement en alles daaromheen. “Via het netwerk van Ricoh krijgen we toegang tot een heleboel mogelijk klanten waar zeker enkele quick wins tussen zitten”, verwacht Verfaellie. “De overname maakt een veel snellere groei mogelijk dan wat we ooit organisch zouden verwezenlijken.”

Toch gaat Verfaellie vooral uit van de eigen sterktes. “We zullen ongetwijfeld andere IT-partners buitenbonjouren, maar dat is omdat wij betere oplossingen hebben en onze added value erg goed kunnen toelichten”, horen we van de strijdlustige CEO. “Bovendien is de intimiteit in vergelijking met andere ondernemingen groot”, voegt Gryson toe. “Klanten zijn geen nummer, maar krijgen persoonlijke ondersteuning.”

Over concurrenten en treinen

De strategie van Ricoh is niet nieuw. We hoorden eerder al een gelijkaardig verhaal bij Konica Minolta, dat in 2018 de Vlaamse IT-specialist Aurelium overnam. Ook Konica Minolta ziet IT-dienstverlening als een logische uitbreiding van printerhardware en document management. Het Japanse bedrijf zet die ambitie kracht bij met de bouw van eigen hardware zoals de Workplace Hub, zoals we in een eerder stuk al analyseerden.

Lees ook: Konica Minolta: van printerboer naar totale IT-provider voor de kmo

Gryson is niet onder de indruk van de concurrentie. Hij wijst erop dat Ricoh de sprong naar IT als eerste maakte en er met de overname van Upfront ook als eerste succes mee boekte. Al bleef dat laatste in Vlaanderen natuurlijk onder de radar. “Aan het IT-station passeert iedere minuut een trein, maar ik heb het nog nooit gezien dat één trein een andere voorbij steekt. Wij hebben een stevige voorsprong genomen.” Technisch gezien was Konica Minolta natuurlijk wel eerst met de overname in Vlaanderen, dus we zijn benieuwd hoe die treinrace zich in de toekomst zal afspelen.

Integratie, geen assimilatie

Orbid zal op dezelfde manier onderdeel worden van Ricoh als Upfront. Dat betekent dat het bedrijf onder eigen naam blijft verder bestaan. Ricoh heeft geen ambitie om Orbid te assimileren, omdat het net de naam en de expertise van de integrator is waar de printerreus op aast. Gryson: “We willen Orbid geen dingen opleggen, al zullen er wel synergiën zijn op het vlak van bijvoorbeeld marketing. Jan (Verfaellie) komt bovendien mee in het management van Ricoh. Zo’n mensen hebben we nodig, aangezien ikzelf al twee keer fout geweest ben.”