Wie de menselijke kant van een digitale transformatie vergeet, komt van een kale reis terug

De digitale transformatie is een hot topic. Bedrijven en organisaties wereldwijd implementeren op grote schaal nieuwe processen om hun organisaties meer digital, meer lean en slimmer te maken. Daar gaan vaak grote veranderingsprojecten mee gepaard. En wie verandering zegt, zegt mensen.

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, gaat digitale transformatie niet alleen over technologie. Het gaat in de eerste plaats over processen en de mensen die zich de transformatie eigen maken.

Wie digitale transformatie-inspanningen leidt met mensen, cultuur en vaardigheden, zal meer succes boeken dan wie het andersom doet. Mensen moeten zich immers kunnen inleven in het digitale transformatietraject van de organisatie.

Veranderingen en verstoringen

Wanneer medewerkers aanvoelen dat de veranderingen verstoringen met zich meebrengen en dus op termijn enkele functies in gevaar brengen, kunnen ze op de rem gaan staan. Dit brengt niet alleen het digitaal transformatieproces in gevaar, maar het kan zelfs voor een volledige stilstand zorgen binnen de organisatie.

Bedrijven die zich storten in een digitaal transformatieproces om groei te verkrijgen, staan zo plots veel verder af van hun doel.

Het is dus cruciaal dat medewerkers begrijpen in welke wereld of context het bedrijf opereert.

Het is dus cruciaal dat medewerkers begrijpen in welke wereld of context het bedrijf opereert. Hoe wordt er winst gemaakt? Wat doen onze concurrenten? Wat komt er allemaal op ons af? En belangrijker; hoe gaan we daarmee om?

Menselijke digitale transformatie

Bedrijven die in de digitale wereld geboren zijn, zal je nooit de term “digitale transformatie” horen gebruiken, net zoals sommige grote organisaties die zich al jarenlang in de aankomende transformatie hebben verdiept en voortdurend inzetten op innovatie.

In die bedrijven zijn het gedrag, de mentaliteit en de vaardigheden van de werknemers al goed uitgerust om die nieuwe systemen en toepassingen te gebruiken en te optimaliseren. Innovatief denken en het continu uitproberen van nieuwe benaderingen zijn ingebed in hun cultuur en worden gemotiveerd vanuit de kern van de organisatie.

Organisaties die nog geen transformatiementaliteit hebben aangenomen daarentegen, hebben sterk de neiging om meer en meer te investeren in nieuwe technologieën en initiatieven te ontplooien zonder aandacht te besteden aan de mensen en de organisatiecultuur, waardoor het bedrijf er van buitenaf wel klaar voor de toekomst uitziet, maar in zijn kern enorm tekortschiet.  

Alle niveaus en functies

De verantwoordelijkheid voor het niet uit het oog verliezen van de menselijke aspecten van de digitale transformatie, ook wel de volgende industriële revolutie volgens sommigen, ligt bij alle niveaus en functies binnen de organisatie. Jammer genoeg slagen niet veel organisaties erin om ook in de praktijk de digitale initiatieven op deze manier te benaderen.

Focus op een menselijke digitale transformatie.

Focus dus op een menselijke digitale transformatie. Een aanpak die zich richt op de drijvende kracht achter elke succesvolle onderneming; de mensen.

Dit is een ingezonden bijdrage van Sylvia Blockx, Director bij Robert Half. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.