HP: “IT is vandaag één van de meest strategische delen van een bedrijf”

De werkplek vandaag wordt belangrijker dan ooit, inclusief alle bijhorende uitdagingen. HP heeft met zijn Office of the Future-project de koe bij de horens gevat in 2019 en overloopt met ons hoe het de pc- en printmarkt wil aanpakken en explosief wil groeien met nieuwe technologieën en 3D-printing.

Voor ons zit een glunderende Koen Van Beneden (foto), kersverse Managing Director van HP Belux. Hij heeft het een tijd stil moeten houden, maar nu mag hij het nieuws bekend maken dat hij het roer overneemt van Dirk Slachmuylder.

Slachmuylder had sinds de zomer van 2015 het roer in handen van HP Belux, net na de afsplitsing van HP in twee bedrijven: HPE en HP Inc. Van Beneden is heel trots op wat er de afgelopen jaren is neergezet op lokaal niveau en wil die lijn graag doortrekken en verder innoveren.

“Ik heb het mezelf wel heel pittig gemaakt door direct met meer dan 70 mensen op kantoor een uitgebreid één-op-één-gesprek in te plannen. Mijn agenda was onmiddellijk goed gevuld”, lacht Van Beneden.

“Je leert daar echter wel superveel uit. Ik kom van de pc-divisie, maar ik wilde graag weten wat er op alle afdelingen écht leeft. Je leert superveel uit zo’n gesprekken en die waren voor mij heel belangrijk om HP BeLux verder de juiste richting in te duwen.”

Ambitie

Tijdens het interview wordt het voor ons al snel duidelijk dat Van Beneden brandt van ambitie en er veel goesting in heeft. “Ik vind de strategie die HP vandaag hanteert al bijzonder goed. Zo bekijken we alles onder het motto advance, disrupt and transform. Binnen advance valt voor ons de pc- en printerbusiness. Daarin willen we ons leiderschap vergroten.”

De printermarkt is vandaag wereldwijd een uitdaging omdat de markt stilletjes maar zeker daalt. Het is belangrijk volgens Van Beneden om te weten hoe mensen printen, wanneer ze dat doen en in welke omgeving. Zo toont hij ons trots de HP Smart-app die in de top 20 staat van productiviteitsapps in Google Play.

Het is belangrijk om te weten hoe mensen printen, wanneer ze dat doen en in welke omgeving.

“Uiteraard helpt het dat we marktleider zijn dat we hoog scoren, maar die app bevat alles wat vandaag nodig hebt om mobiel te printen én werken. Zo maak ik gebruik van de scanner-app om al mijn onkostenbonnetjes te digitaliseren. Ik neem een foto van het bonnetje op tafel, de app snijdt de foto direct bij, zodat enkel het bonnetje zichtbaar is en dat wordt automatisch via een slimme flow naar de administratie gestuurd. Als app is dit een fantastisch voorbeeld om in een bestaande markt verder te blijven innoveren en de klant optimaal te bedienen.”

Pc’s en laptops

De pc-markt is voor HP een triomftocht met klinkende cijfers binnen Europa en meer specifiek België. Toch houdt het daar niet bij op volgens Van Beneden. “Vandaag boeren we goed dankzij het einde van Windows 7, maar we zien dat de pc vandaag steeds belangrijker wordt. Steeds meer jongeren tot 20 jaar zien de pc terug als een eerste toestel voor creatie. Hun smartphone staat overduidelijk op nummer één als consumptietoestel om te kunnen scrollen maar zodra er iets moet worden gecreëerd, dan grijpen zij naar de pc omdat de andere toestellen te veel grenzen kennen.”

De tijd dat een tablet nog werd aanzien als een pc-vervanger, is voorbij. Er bestaat weldegelijk een markt voor tablets, maar eerder als consumptietoestel. Dat maakt dat HP vandaag en in de toekomst de pc-verkoop ziet stijgen.

Daarnaast blijft het van essentieel belang volgens Van Beneden om op de noden van de markt in te blijven spelen. “Je kan het doelpubliek niet meer in vier verdelen. Je moet vooraf nadenken wie je toestel wil kopen en hoe daarmee wordt omgegaan. Elk Spotify-account is anders, elke pc of printer zou eigenlijk een individuele ervaring moeten zijn. Puur op vlak van hardware is zoiets natuurlijk niet haalbaar, maar we nemen die richting om alles zo persoonlijk mogelijk te maken.”

De Elite Dragonfly van HP incorporeert gerecycleerde materialen.

Zo heeft HP vandaag binnen het zakelijk gamma de HP Elite Dragonfly, die gebruik maakt van gerecycleerd plastic uit de oceaan. Daarnaast is er de EliteBook x360-reeks voor wie performantie en design wil combineren en vertegenwoordigt ZBook de krachtige workstations. Vooral binnen bedrijven merkt Van Beneden dat het verhaal achter een toestel steeds belangrijker wordt. “Kijk naar onze Elite Dragonfly: je zou ervan versteld staan hoeveel mensen het ecologische aspect van dat toestel interessant vinden. Vroeger vonden ze dat leuk en mooi, maar kozen ze toch de aluminium-variant. Nu merk je dat ze de gedachtegang volgen en meenemen in hun beslissingen.”

Alles-as-a-Service

HP beweegt stilletjes maar zeker richting een as-a-service-bedrijf, of dat nu print, pc of workplace is. Volgens Van Beneden is er vandaag heel veel inefficiëntie in hoe bedrijven hun PC- en printpark beheren. “Daarin kunnen we ze helpen. Een groot deel van de tijd van een CIO of IT-manager gaat nog naar het operationele beheer van de interne toestellen. Dat is zonde, want ik ben er zeker van dat IT een van de meest strategische delen is van een bedrijf vandaag – en dat ze vaak niet voldoende tijd hebben om hun strategische meerwaarde te brengen.”

HP beweegt stilletjes maar zeker richting een as-a-service-bedrijf.

Daar wil HP op inspelen met de analyse van een volledige cyclus van elk toestel. Zij kunnen de aankoop onderzoeken, helpen kiezen welk toestel bij welke profielen past, toestellen onderhouden en daarna recycleren. Alles kan worden geanalyseerd in hun DaaS-platform (Device-as-a-Service). Zo wordt er inefficiëntie uit het proces gehaald, zullen de gebruikers gelukkiger zijn en kan er veel geld worden bespaard.

“Door het onderhoudsproces uit hun handen te nemen, kan IT zich focussen op het creëren van waarde in plaats van ervoor te zorgen dat alles werkt. DaaS is een belangrijke pijler binnen HP en steunt heel sterk op een samenwerking met onze partners. Zij zijn het essentiële puzzelstuk in dit geheel. Wij kunnen bijvoorbeeld in de fabriek heel efficiënt toestellen configureren, zodat de partners de apparaten niet meer moeten voorbereiden voor levering. Wanneer de doos op het bureau van de gebruiker wordt gezet om die op gang te zetten, is een partner essentieel. Samen kunnen we zo sterker werken.”

Disruptie

Naast het leiderschap vergroten wil HP ook graag markten ‘disrupten’. Focuspunten de komende jaren zijn 3D-printing, graphics en microfluidics. Wat is dat laatste? “Dat is een technologie die we ontwikkelen voor onze inkjetprinters. Hiermee kunnen we op microscopisch niveau druppels heel precies neerzetten. Onze PageWide-technologie die vandaag in bepaalde OfficeJet-toestellen zit, is daar een stukje op gebaseerd.”

De technologie die HP voor de PageWide-printers ontwikkelde, heeft ook andere toepassingen.

“Waar we initieel dachten aan printertechnologie, blijkt onze techniek veel bredere toepassingsgebieden te hebben. Zo praten we met de chemie- en farmasector om pilletjes op maat te kunnen printen dankzij. Zo zou een apotheek bijvoorbeeld pilletjes kunnen afdrukken op basis van je dosering, lengte en gewicht. Je kan de stof perfect beïnvloeden door de juiste plaatsing van de druppeltjes.” Deze innovatie opent deuren naar persoonlijke medicatie in de nabije toekomst.

3D-kampioen

Je weet het misschien niet, maar wat betreft 3D-printing op industrieel niveau is HP de grootste wereldwijd. Toch krijgt het segment een plaats onder de ‘disrupt’-vlag omdat de markt booming is. “België speelt daarin een voortrekkersrol met heel wat innovatie dankzij bedrijven zoals Materialise en ZiggZagg. Van 2016 tot 2018 hebben we vooral machines geïnstalleerd en lag de focus vooral op prototyping, vanaf 2019 is er de fase van productie en consumptie.”

HP Jet Fusion 5200
België is een erg grote afzetmarkt voor de 3D-printers van HP.

“De groei die we kennen binnen het segment is ongelooflijk. Dan spreken we niet over 10 procent jaar op jaar, maar veel meer. Ik ben heel sterk fan van het boek Crossing the Chasm van Geoffrey A. Moore. Wie het boek heeft gelezen, snapt dat 3D-printing vandaag in de bowling alley zit. Voor elk segment moet je een aparte oplossing bouwen. Eens de eerste segmenten voor je oplossing beginnen te vallen, vallen ze allemaal.”

Hij haalt tijdens het interview een belangrijk voorbeeld aan binnen de orthodontie. In de VS zet SmileDirectclub de markt op zijn kop met een model waar het gebit van een persoon wordt gescand en na zes maanden en acht iteraties van plastic mondstukken hetzelfde resultaat wordt behaald als twee jaar traditioneel beugelen met een ijzerwinkel in je mond. “Bovendien moeten de mondstukken enkel ’s nachts worden gedragen. Het is ook een stuk goedkoper: 1.800 dollar vergeleken met 12.000 dollar voor de traditionele oplossing. Het bedrijf heeft al 750.000 klanten en print dagelijks 50.000 gebitten. Dat is een ongelooflijke innovatie,” zegt Van Beneden enthousiast.

Toekomstkantoor

Naast producten en innovaties is het Office of the Future-project een belangrijke onderdeel geworden binnen het portfolio van HP. Destijds bij een bezoek aan het project benadrukte Van Beneden al dat iedereen met hetzelfde probleem worstelt. De werkplek vandaag is grondig veranderd vergeleken met 10 jaar geleden. HP zit volop in die transformatie en heeft met de rondreis van het project doorheen België heel veel andere bedrijven wakker gemaakt.

“Tijdens onze rondreis merkten we dat bedrijven deze materie zeer belangrijk vinden. Er werd steeds lang stilgestaan bij de verandering van de werkcultuur en de manier waarop je de verschillende generaties kan laten samenwerken. De generatiekloof aanpakken is cruciaal. We blijven daarop inzetten omdat het belangrijker is dan ooit.”

Motivatie over generaties

Nu Van Beneden aan het roer staat van HP BeLux, betekent dat niet dat het roer volledig wordt omgegooid. “Wat Dirk Slachmuylder hier de afgelopen vijf jaar heeft neergezet is bewonderenswaardig. We blijven inzetten op werkcultuur en een diverse mix van talenten. Voor mij is het belangrijk om te weten wat een mens motiveert in een kennisomgeving. Ze moeten een doel kunnen dienen, een merk kunnen dragen met trots. Ze moeten werken alsof ze een eigen bedrijf in een bedrijf runnen, daarvoor de machtiging krijgen, dat ze goed zijn en steeds beter worden.”

Wat Dirk Slachmuylder hier de afgelopen vijf jaar heeft neergezet is bewonderenswaardig.

Die aanpak moet er ook voor zorgen dat HP de complexe Gen Z-werknemers kan motiveren om zich te binden aan het bedrijf. Deze generatie heeft namelijk al snel de neiging om na één of twee jaar van werk te veranderen op zoek naar nieuwe uitdagingen. Hier probeert HP al jaren aan te werken door een sterke cultuur van kansen en talent management. “Toen ik in 2008 aan de slag ging bij HP, merkte ik dat er net een frisse wind begon te waaien richting waar we vandaag staan. Samen met Steven Van Pee (BeLux Retail Sales Manager bij HP) en vele anderen kregen we meer verantwoordelijkheden dan onze collega GenZ’ers bij andere bedrijven. Jongeren verantwoordelijkheid geven is niet alleen motiverend, maar trekt de hele organisatie mee om bijna zelfsturend te worden. Die evolutie gemixt met senior-ervaring is doorheen de jaren heel belangrijk geweest. Ik ben heel blij dat ik vandaag die manier van werken nog meer dan ooit mag verbeteren en verfijnen.”