2min

Tags in dit artikel

, , ,

Tijdens een interview op de Open Source Business Conference in San Francisco heeft de topman van MySQL, Marten Mickos, bevestigt dat Oracle een bod heeft uitgebracht op MySQL. Dit bod is door MySQL afgeslagen. Om hoeveel geld het ging is niet bekend, hierover wilde Mickos niets loslaten.

Oracle lanceerde in oktober 2005 al een gratis versie van haar eigen databasepakket. Hiertoe werd besloten vanwege de alsmaar toenemende populariteit van de gratis MySQL database.

Ook had Oracle eerder al InnoBase overgekocht. InnoBase is de ontwikkelaar van een van de meestgebruikte storage engines van MySQL: InnoDB. Kennelijk was dit voor Oracle nog niet genoeg, waarop men heeft besloten een bod uit te brengen op MySQL zelf.

MySQL heeft dit bod echter van de hand gewezen. Naar eigen zeggen omdat het bedrijf onafhankelijk wil blijven. Mickos gaf aan dat "MySQL ooit wel onderdeel van een groter bedrijf zal worden, maar dat dat bedrijf MySQL zal heten." Vooralsnog heeft Oracle niet gereageerd op de mislukte overname.

De overname zou sowieso voor Oracle beter uitpakken dan voor MySQL. Volgens Stephen O’Grady, analist bij Redmonk, zou het voor Oracle een slimme zet zijn geweest om MySQL aan de low- en mid-end kant van haar markt te positioneren. De klanten die momenteel Oracle gebruiken zullen volgens hem sowieso niet overstappen op MySQL, omdat dat pakket simpelweg nog niet de mogelijkheden biedt die Oracle wel heeft.

Verschuivingen in de database wereld
De laatste tijd is er een grote verschuiving gaande in database land. Zo hebben een aantal grote spelers zoals Microsoft en Oracle zelf recentelijk een gratis versie van hun databasepakketten uitgebracht.

Hoewel de beide bedrijven dit niet toegeven lijkt dit vooral te gebeuren onder druk van MySQL’s toenemende populariteit. Hoewel MySQL zelf aangeeft noch Microsoft noch Oracle in het vizier te hebben zijn de bedrijven wel in een onderlinge strijd verwikkeld. Oracle is oppermachtig in de high-end database markt, terwijl MySQL vooral populair is in de low- en mid-end markt segmenten. Oracle is echter vastbesloten om ook in die markt voet aan de grond te krijgen. Aan de andere kant is MySQL, met behulp een flink aantal nieuwe features, bezig om ook in de zakelijke markt meer en meer marktaandeel te verwerven.