Hoe AI een belangrijke rol speelt op elk niveau binnen Salesforce

Op de Salesforce World Tour in Amsterdam krijgen we op zowat elk niveau het signaal dat Artificial Intelligence (AI) een belangrijke rol gaat spelen op korte termijn. Er is daarvoor vandaag genoeg data, meetpunten en power. Kenners spreken van een vierde industriële revolutie waar we middenin zitten.

Wie vandaag naar Salesforce kijkt en het nooit heeft gebruikt, zal overweldigd worden door alle verschillende cloud-toepassingen die ze aanbieden. Het begon allemaal met een Sales Platform 19 jaar geleden. Sindsdien zijn er meerdere platformen/clouds aan toegevoegd: Service, Marketing, Commerce, Platform en Quip. Een kat zou voor minder haar jongen niet meer terugvinden.

AppExchange

Om wat duidelijkheid te scheppen, spreken we met Jo Buvens, Country Leader BeLux bij Salesforce. “Er zijn heel wat clouds binnen Salesforce, maar het allerbelangrijkste is de kern van het platform. Die is bij ons allemaal hetzelfde, wat betekent dat alles natively integrated is. Stel dat ik een Service cloud heb, maar binnen één maand wil ik de Sales cloud activeren, dan kan dat in een vingerknip. Ze gebruiken allemaal hetzelfde datamodel, accounts, contacts, alles is onmiddellijk beschikbaar over beide clouds.”

Salesforce mikt met zijn platform op iedereen: KMO’s tot grote bedrijven van 5.000 werknemers en meer. Driemaal per jaar wordt er een release gepusht met nieuwe functionaliteiten en innovaties. Die zijn nodig om het platform te blijven evolueren volgens Buvens.

“Een belangrijke groeipoot binnen Salesforce is AppExchange, een appwinkel waar andere diensten connectie kunnen maken met Salesforce. We hebben meer dan 4.000 partners aan boord die hun app op ons platform aanbieden. Waarom is dit belangrijk? Er is altijd business die net buiten onze scope valt. Zij kunnen via AppExhange toegang krijgen tot hetzelfde platform, natively integrated. In feite is het een innovations lab binnen Salesforce dat heel belangrijk is voor ons.”

Einstein

Innovaties blijven pushen is essentieel om Salesforce naar een volgend niveau te laten evolueren, en AI is daarin heel belangrijk. Het heeft daarvoor Einstein als troefkaart, een slimme AI dat sinds eind 2016 in elke cloud van Salesforce beschikbaar is. Tijdens de World Tour in Amsterdam zien we twee elementen van Einstein in actie: Vision en Discovery.

Einstein Vision krijgen we gepresenteerd met een demo van AB Inbev. Hier helpt de slimme AI-assistent om met één foto te zien hoeveel drank er nog in de koeling staat van een bepaalde supermarkt. Daarnaast kan het ook onmiddellijk analyseren of er iets van de concurrent tussen staat én dat het volume optimaal wordt gebruikt. Met één foto kan de lokale vertegenwoordiger alle informatie in Salesforce laden, in plaats van alles manueel te tellen en op te schrijven. Dat zorgt voor heel wat tijdswinst bij elk bezoek.

Einstein Discovery gaat een stap verder op vlak van data-analyse. Hier krijgen we een demo rond Lays chips. Met alle data in Salesforce kan Einstein Discovery een grafiek tonen wanneer bepaalde promo’s beter werken, en waar ergens in het land. Sommige merken hebben iets minder succes dan andere in een promoweek, iets wat Einstein duidelijk laat zien in diverse grafieken.

Predictive

Beide voorbeelden zijn vandaag al ruim toepasbaar en zijn ook de sterkte van Salesforce. Wat Einstein vandaag toont, doet dromen over de toekomst. Buvens pikt daarop in: “De interesse rond AI is onvoorstelbaar, en die moeten we brengen op een manier dat die contextueel is. Elke sector moet meer uit AI kunnen halen. De volgende stap die we moeten zetten, is predictive.”

Salesforce biedt je een uitgebreide tool, maar ondanks de overzichtelijke interface moet je dikwijls dieper graven om er het maximale uit te halen. Predictive AI is daarin de volgende stap, dat de tool vooraf tegen jou zegt wat je nodig hebt.

Peter Schwartz, futurist binnen Salesforce, geeft ons daarrond een ambitieus voorbeeld. “Stel dat je in de verre toekomst een oortje in hebt dat verbonden is met Salesforce. Wanneer je dan naar een klant stapt, krijg je direct belangrijke informatie die in het systeem staat. Heel wat gegevens staan nu al in Salesforce, maar moeten nog wat stappen doorlopen voor het zover is. Ik verwacht dat binnen afzienbare tijd iedereen een spraakassistent in zijn oor heeft die, mits een degelijke database, een schat aan informatie kan geven.”

Salesforce wil overigens later dit jaar een spraakdienst lanceren op Dreamforce (25 tot 28 september 2018). Peter Schwartz was karig qua informatie maar duidelijk in zijn boodschap. Lees er hier meer over.

Er is vandaag genoeg data, genoeg meetpunten en genoeg computerkracht beschikbaar om AI succesvol te maken. Jo Buvens spreekt van een vierde industriële revolutie. “We zitten daar al middenin met AI en IoT. We hebben bijvoorbeeld klanten die in IoT en manufacturing zitten. In plaats van machines te verkopen, willen ze die voortaan verhuren. Als je dan kan meten wanneer wat een servicebeurt nodig heeft, hoe je alles moet marketen en verkopen, dat is belangrijke informatie. Hoe ga je om subscription management? De tijd dat een project jaren duurt, zit achter ons. Klanten verwachten snel resultaat, en de cloud is daar perfect voor.”