HR en finance wordt één binnen elk bedrijf volgens Workday

Vandaag lopen HR-activiteiten en finance meestal parallel met elkaar, terwijl het beter als één geheel kan worden aanzien volgens Workday. Geld en mensen passen samen om als bedrijf een duidelijk overzicht te krijgen op de totale situatie. Tegelijk zorgt GDPR ook voor een belangrijke uitdaging.

Vandaag is de kans groot dat binnen een bedrijf finance en HR als twee aparte onderdelen wordt aanzien. Het spreekt voor zich dat ze allebei wel afhankelijk zijn van elkaar om een gezond bedrijf te managen, maar beide combineren in één tool wordt zelden gedaan. Omdat mogelijk te maken met alle uitdagingen die ermee gepaard gaan, hebben we met David Sohigian gebabbeld, Chief Technology Officer EMEA van Workday.

1.000 werknemers

Het belangrijkste om beide te combineren, is door ze niet apart aan te bieden. Workday verkoopt enkele applicaties, geen stukjes. Er is een brede basis waarin finance en HR beide worden geïntegreerd. Sohigian: “We hebben twee verschillende aanpakken: medium en large, afhankelijk van de grootte van het bedrijf. Onze lijn ligt op minimaal 1.000 werknemers, maar eronder kan ook mits stevige groei op korte termijn.”

Omdat er op zo’n grote schaal kan worden gewerkt, geeft dat heel wat data om mee te spelen binnen elk bedrijf. Daarom wordt er ook in deze wereld steeds meer van Artificial Intelligence (AI) gebruik gemaakt. Vorig jaar nog nam Workday SkipFlag over, een AI-specialist die door middel van deep learning bergen data kan vertalen naar diverse applicaties.

“Dankzij deze overname hebben we nu voortaan een opportuniteitsgrafiek geïntegreerd in onze tool die toont wat er mogelijk is binnen het bedrijf van doorgroeimogelijkheden op welke verschillende termijnen. Zulke informatie is enkel mogelijk met genoeg datapunten, daarom dat de schaal van het bedrijf van belang is,” zegt Sohigian.

Cloudplatform

Al die data zorgt ervoor dat je steeds meer kijkt naar andere toepassingen om je nog beter te informeren. Daarvoor is er het Workday Cloud-platform, dat recent een samenwerking heeft afgesloten met chattool Slack rond Natural Language Processing. Sohigian: “Met één vraag binnen Slack kan je direct te weten komen hoeveel vakantiedagen je nog hebt, of iemand ziek is, of waar een bepaalde persoon zit of werkt. Dat is in mijn ogen de eerste overgang van natuurlijke interactie waarmee we in de toekomst veel meer willen doen.”

Interactie zoeken en het beheren van heel wat persoonsgegevens betekent dat we automatisch aan de deur van GDPR komen kloppen. Hier is David Sohigian heel duidelijk: “Wij zijn een dataprocessor, de klant is de datacontroller. Wij bieden tools aan om data eruit te halen wanneer daar vraag naar is, of dat nu in batch is, op basis van regels of aparte individuele gevallen. Het is het bedrijf zelf dat uiteindelijk verantwoordelijk is voor die gegevens. De tools om die eruit te halen zitten er al vanaf dag één in.”

Europa

David Sohigian was eerst CTO van Workday in de V.S., maar de overstap naar EMEA was voor hem belangrijk. “Wanneer je zoveel nationaliteiten en zoveel verschillende manieren van werken kan begrijpen, begrijp je alles. Bovendien staat Europa met GDPR ver voor op de rest van de wereld wat betreft privacyregels. Wanneer het hier in orde is, is het ineens wereldwijd in orde.”

De locatie van de datacenters is belangrijk binnen GDPR. Workday bestaat echter nog maar 12 jaar en heeft sinds ongeveer 7 jaar Europese datacenters actief. “We zijn eigenlijk al klaar voordat GDPR nog maar een ding was. Het zit in onze natuur hoe we onze applicaties bouwen, dat we rekening houden met zulke zaken.”

Netflix

Wanneer we dieper graven en aan Sohigian vragen welke samenwerking een flinke uitdaging was, moet hij niet lang nadenken. “Netflix was verschrikkelijk complex voor ons. Er zijn miljoenen abonnementen om rekening mee te houden, die tegelijk elk moment kunnen wegvallen. Sommigen kunnen halfweg de termijn worden opgezegd, om op een later tijdstip toch direct te activeren. Nu lijkt het logisch, maar destijds was het een flinke uitdaging om voor elkaar te krijgen. Verder werken we samen met Amazon, Walmart, Santander en andere belangrijke bedrijven, wat ervoor zorgt dat we continu worden gestimuleerd om beter te doen door unieke use cases.”