Freelancers? Een vloek of een zegen?

Elk bedrijf overweegt op een bepaald moment wel eens om in zee te gaan met een freelancer. Om het verlies van een vaste medewerker te maskeren, een tijdelijke piek op te vangen of om nieuwe competenties in het bedrijf te injecteren.

In de ICT is het bovendien vechten geblazen om de meest geschikte profielen te strikken. Volgens Agoria raken 16.000 ICT-vacatures niet ingevuld, terwijl het aantal freelancers in de sector op 26.000 wordt geschat en elk jaar met 17 procent groeit.

Freelancers aannemen lijkt dus dé oplossing voor het schaarste probleem. Maar helaas blijft deze oplossing in vele ondernemingen taboe, waardoor de beslissing vaak te laat of zelfs helemaal niet wordt genomen. Ligt dat aan een gebrek aan kennis over of vertrouwen in het statuut? Of is een slechte eerste ervaring met een freelancer de oorzaak? Hoe dan ook is het zaak om iets aan dat imago te doen. Want freelancers – zelf noem ik ze graag ‘vrije werknemers’ – hebben je bedrijf tal van voordelen te bieden. En dat geldt zeker als je weet welke valkuilen je moet vermijden.

Ten eerste biedt een zelfstandige werknemer je een zeker comfort. Je kan ze inschakelen wanneer je ze nodig hebt, je hoeft geen materiaal- en verplaatsingskosten te maken en je hebt een hoop minder papierwerk te regelen.

Bij elke freelancer is het belangrijk om bij de start een solide basis te leggen voor de samenwerking.

Je hebt ook meer zekerheid dat deze persoon zich aanpast aan de actuele noden van het bedrijf en dat die vanuit zijn externe positie een frissere blik op je bedrijf heeft en daar ook kritischer over kan communiceren. Bovendien beschikt een zelfstandige over een veel rijkere ervaring dan een loontrekkende, wat een grote troef is in de war for talent.

De omgeving bepaalt het succes

Wanneer je de beslissing neemt om een freelancer aan te nemen, is het belangrijk dat je van bij de start een solide basis legt voor de samenwerking. Een eerste taak is het goed definiëren van het doel van de missie en het pad ernaartoe. Vervolgens moet je daar het juiste profiel voor vinden en je ervan verzekeren dat de kandidaat over de expertise beschikt waar hij of zij zich op beroept. Heb je de juiste keuze gemaakt, maak dan ook het administratieve luik waterdicht met een samenwerkingsovereenkomst – vergeet de nodige vertrouwelijkheidsclausules niet – en zorg voor een correcte en tijdige betaling van de effectief gepresteerde uren.

Wil je in je bedrijf een goed werkend ecosysteem met freelancers opzetten? Dat kan enkel als je bedrijfscultuur daaraan is aangepast. Zorg er dus voor dat je HR-dienst elke freelancer tijdens zijn missie beschouwt als een volwaardig onderdeel van het bedrijf, waarvoor dezelfde regels gelden als voor vaste werknemers. Zorg er ook voor dat ze zich nuttig en gehoord voelen binnen hun project, en geef ze tegelijk de vrijheid om voor je te werken zonder altijd fysiek aanwezig te zijn. Met dit soort inspanningen krijg je gegarandeerd een nog sterker engagement in ruil.

De juiste on- and offboardingtool

Freelancers renderen pas maximaal als ze binnen de juiste structuur de juiste tools ter beschikking hebben. Trek hen dus mee in het onboardingstraject. Zo voelen ze zich welkom, weten ze snel waar ze de juiste informatie vinden en wie de sleutelmensen zijn in het bedrijf en voor het project. Duid indien mogelijk ook iemand aan om hen te begeleiden bij hun project. En hou goed bij hoe het project loopt en communiceer daar zowel tijdens als op het einde van de missie zo transparant mogelijk over.

Freelancers renderen pas maximaal als ze binnen de juiste structuur de juiste tools ter beschikking hebben.

Een organisatie die een goeie mix vindt tussen loontrekkenden en freelancers blijft flexibel, gaat slim om met kosten en beschikt over de beste ervaring op de markt. Wie wilt niet in de voetsporen treden van een bedrijf als Automattic, dat 850 mensen in dienst heeft, waaronder 40 telewerkers? Of in die van Skipr, een filiaal van de d’Ieteren-groep dat bewust gekozen heeft voor 40 procent freelancers in zijn team om zo met de beste talenten te kunnen werken. Gezien de wereldwijde evolutie van de arbeidsmarkt en de uitdagingen waar bedrijven tegenwoordig voor staan, is een goed evenwicht vinden tussen loontrekkenden en freelancers cruciaal geworden.

Dit is een aangeleverde commerciële bijdrage van Laurent-Philippe Ham, medeoprichter van Beelance. Voor meer informatie rond de oplossingen van het bedrijf kan je hier terecht.