‘Wat met contactloze interfaces?’

Nu de COVID-19 pandemie zich in een nieuwe fase bevindt, maken consumenten zich steeds meer zorgen over het minimaliseren van fysiek contact om het risico op infectie te verminderen.

Er wordt veel belang gehecht aan gezondheidsfactoren bij hun interactie met organisaties. Als gevolg daarvan is deze Corona gezondheids- en economische crisis een belangrijke katalysator voor de stijgende trend van contactloze interfaces die een integraal onderdeel zijn geworden van de klantervaring.

Capgemini onderzoek

In de lijn met deze nieuwe trend heeft het Capgemini Research Institute meer dan 5.000 consumenten en meer dan 1.000 kaderleden uit 12 grote economieën (Australië, Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, India, Italië, Nederland, Spanje, Zweden, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten) ondervraagd.  Wat zijn de belangrijkste bevindingen?

77% van de consumenten zullen meer gebruik maken van contactloze technologieën.

Om te beginnen verwacht 77% van de consumenten dat ze meer gebruik zullen maken van contactloze technologieën om interacties te vermijden die fysiek contact vereisen. Zelfs als de pandemie voorbij is, verwacht 62% dat ze meer gebruik zullen maken van contactloze technologieën.

Contactloze transacties

Over het geheel genomen geeft 59% van de consumenten de voorkeur aan het gebruik van spraakgestuurde interfaces op openbare plaatsen zoals winkels, banken, overheidsgebouwen en andere openbare plaatsen om aanraking te vermijden, en deze voorkeur zal na de pandemie grotendeels blijven bestaan.

Mobiele contactloze transacties winnen terrein nu consumenten zich afkeren van gedeelde interfaces: 66% van de consumenten geeft de voorkeur aan mobiele apps op fysieke locaties zoals winkels en bankkantoren in plaats van contactloze alternatieven en 62% geeft er de voorkeur aan dit te blijven doen, zelfs nadat de pandemie is afgenomen.

Bezorgdheid rond privacy

De bezorgdheid over de privacy is nog steeds groot en zal opnieuw voorrang krijgen zodra de noodsituatie op gezondheidsvlak is afgenomen. Maar consumenten accepteren gezichtsherkenning in het huidige globale scenario; 52% geeft de voorkeur aan gezichtsherkenning voor authenticatie bij winkels, banken, luchthavens en kantoren in het huidige scenario. Als de pandemie achter de rug is daalt dat echter tot 39%.

Privacy krijgt opnieuw voorrang zodra de noodsituatie op gezondheidsvlak is afgenomen.

Hoewel België niet in de enquête is opgenomen, gaat het ook in ons land vooruit. Onlangs meldde de krant De Tijd dat de bank KBC en de Limburgse armbandfabrikant Gemini (geen banden met Capgemini) een polsbandje maken om contactloos te betalen.

KBC-cliënten kunnen nu al contactloos betalen via hun bankkaart, smartphone of sporthorloge. Binnenkort kunnen ze dat ook doen, zonder pincode, via een zogenaamde ‘smart bracelet’, voor betalingen van minder dan 50€.

Dat is waar mode en bankieren elkaar ontmoeten…

Dit is een ingezonden bijdrage van Kris Poté, vice president bij Capgemini. Lees hier meer over de oplossingen van het bedrijf.