De grootste misvattingen over AI in digitale marketing

Artificiële intelligentie (AI) blijft één van de meest populaire termen, vooral in de marketingwereld. Toch geeft 46 procent van de marketingmanagers aan dat ze hun doelen nog niet bereikt hebben bij het leveren van personalisatie. Het merendeel van de organisaties heeft AI ook nog niet op de lijst van geplande investeringen staan; slechts 16 procent is van plan om erin te investeren.

Maar hoe verklaren we dit?

Artificiële intelligentie is een evoluerende technologie met momenteel veel verschillende definities en percepties over wat het precies inhoud – en kan. Steeds meer sectoren willen gebruik maken van AI. Laten we daarom enkele misvattingen over AI uit de weg ruimen.

AI is geen…

  • Kantgerichte intelligentie met een naam als “Alexa” of “Siri”. Bij marketing werkt AI op de achtergrond en biedt het krachtige intelligentie voor taken als microtransacties of gepersonaliseerde aanbiedingen.
  • Vervanger bij een gebrek aan intelligentie van consumenten. AI is slechts zo goed als de data die je invoert.

Wat AI in marketing wel is..

We definiëren AI in marketing als: de manier waarop machine learning (ML)-algoritmen werken om de informatie van klanten te begrijpen.

Wat kan AI voor marketeers betekenen?

  • Send-Time optimalisatie. Vind het juiste tijdstip en voorkeurskanaal voor interactie met je klant. AI-aangedreven marketingautomatisering helpt marketeers bij het ontwerpen van betere, actuelere customer journeys op basis van real-time data van miljoenen touchpoints. Op deze manier kunnen CMO’s een einddoel bepalen en kijken hoe AI de route aanpast om er te komen.
  • Publiekssegmentatie. Segmentatie en publiekskeuze op basis van universele consumentenprofielen. Publiekssegmentatie zorgt ervoor dat je je klanten niet uitput door te veel berichten te bieden die niet interessant voor ze zijn. Op deze manier krijgen ze gepersonaliseerde en relevante aanbiedingen.
  • Live personalisatie. AI-engines helpen bij het personaliseren van websites en berichten. Uit onderzoek van Gartner blijkt maakt 30 procent van de ondervraagde marketeers al gebruik van de technologie voor personalisatie.
  • Klantenservice. Op dit moment kan ongeveer 27 procent van de klanten niet met zekerheid zeggen of hun laatste interactie met een mens of chatbot was. Volgens een onderzoek van Juniper Research zullen chatbots bedrijven helpen om tegen 2022 tot 8 miljard dollar per jaar te besparen.
  • Voorspellende aanbiedingen. AI stelt marketeers in de gelegenheid om voorspellende aanbiedingen te doen, waarbij de juiste aanbieding voor de juiste klant wordt geboden, gebaseerd op de geschiedenis van de klant.

De puntjes verbinden

Van alle bedrijven zegt 21% dat de kwaliteit van de bestaande AI-tools hun grootste uitdaging is voor de adoptie. De realiteit dat de meeste AI-oplossingen “live” staan in de marketingque, met de verwachte integratieproblemen die daarmee gepaard gaan. Marketeers die weten hoe ze hun AI-systemen moeten verbinden met klantgegevens zullen leidend zijn in de toekomst van marketing.

Dit is een ingezonden gastbijdrage van Will Dongleur, Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud. Via deze link vind je meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.