Hoe de nieuwe Belux-baas Capgemini de toekomst in leidt

Capgemini in de België en Luxemburg krijgt een nieuwe baas. Die is verantwoordelijk voor de verschuiving naar een fundamenteel andere aanpak van het bedrijf, dat dezer dagen als één geheel naar de markt gaat.

Capgemini heeft een nieuwe strategie. Het bedrijf, dat historisch gezien een relatief versplinterde groep was, positioneert zich vandaag meer als een geheel in de Belgische markt. “Die consolidatie gebeurt op drie assen”, verduidelijkt Piet-Wybe Wagter. Hij staat voortaan aan het hoofd van Capgemini & Sogeti in België en Luxemburg. “We stroomlijnen het bedrijf op basis van de klant, het technologische portfolio en onze eigen mensen.”

Eén sector, één aanspreekpunt

De klant is de belangrijkste katalysator voor de transformatie. “We optimaliseren onze strategie met een unified go-to-market”, aldus Wagter. “In sectoren waar we een belangrijke positie hebben, groeperen we ons aanbod.” Voordien ging Capgemini naar klanten onder de paraplu van verschillende entiteiten, zoals consulting en applicatieontwikkeling. “Voortaan willen we hen een centraal aanspreekpunt bieden waar we ook expertise in de relevante sector kunnen aanbieden.”

Binnen Capgemini zorgt dat voor een herstructurering. “Welk departement de leiding neemt, hangt van de sector af. Soms zal het om een technisch profiel gaan, soms neemt consultancy het voortouw. Winst en omzet wordt niet meer per entiteit bekeken, maar op landenniveau. Om dat in goede banen te leiden zijn er nieuwe regie en nieuwe afspraken nodig.”

Portfolio

De stroomlijning op basis van technologie en portfolio gebeurt in het verlengde van de consolidatie op sectorniveau. Wagter: “Diensten van verschillende entiteiten worden bij elkaar gezet voor een betere dienstverlening. Dat leidt automatisch tot optimalisatie. Door twee gerelateerde zaken onder één bestuur te plaatsen, ontstaat er automatisch meer efficiëntie, is er meer ruimte voor de juiste investeringen en kan personeel beter worden ingezet.”

Zowat alle dienstverlening leeft vandaag onder de Capgemini-noemer, behalve testing en cloudgerelateerde zaken. Dat aanbod staat onder de Sogeti-vlag.

Mensen

De transformatie van Capgemini kan alleen een succes zijn als het bedrijf de juiste mensen met de juiste kennis naar voren kan blijven schuiven. Dat blijft de grootste uitdaging. “We moeten ons onophoudelijk afvragen hoe we aantrekkelijk kunnen blijven als technologiespeler in de Belgische markt”, aldus Wagter. “We moeten mensen een toekomst bieden met een duidelijk traject, maar mensen moeten zich ook thuis voelen in het bedrijf.”

We moeten ons onophoudelijk afvragen hoe we aantrekkelijk kunnen blijven als technologiespeler in de Belgische markt.

Capgemini probeert zichzelf te profileren door interessante nationale en internationale projecten in de kijker te zetten. “We moeten boeiende SAP-verhalen, Salesforce-cases… naar voren schuiven, zodat consultants weten dat ze bij ons aan het juiste adres zijn voor een boeiende job.” Volgens Wagter werkt de aanpak, wat zich weerspiegelt in een laag verloop.

Cultuur en regie

Uiteindelijk gaat heel veel over de interne bedrijfscultuur. Daar heeft Wagter ervaring. “Ook bij andere grote organisaties zat ik enkele grote bouwprojecten voor.” Hij ziet zichzelf bij Capgemini als de regisseur. “Ik probeer de mensen met de neus dezelfde kant op te krijgen. Het is belangrijk om duidelijk aan te geven welke kant het op moet, waar het portfolio staat en waar we willen groeien. Tot slot moet je waarmaken wat je zegt, meer dan ooit. In onze wereld zijn we immers afhankelijk van goede partners en een nauw ecosysteem.”

Capgemini hoopt met het nieuwe plan van aanpak zijn positie binnen België in het algemeen te handhaven. Wagter definieert wel een aantal groeidomeinen waar de organisatie op wil inzetten. Het gaat dan onder andere om hybride cloud en SAP. Met de huidige strategie, zowel naar de markt toe als naar de aantrekking van nieuwe profielen, heeft de nieuwe baas er alvast een goed oog in.