Varjo toont haarscherpe virtual reality voor industriële toepassingen

Virtual reality-brillen laten dikwijls een straffe eerste indruk na. Er dagelijks mee werken, is een ander paar mouwen. Vooral de beschikbare schermresolutie per oog is niet genoeg om haarfijn te werken. De Varjo VR-1 belooft levensechte VR-beelden dankzij het gebruik van micro-OLED.

Virtual reality (VR) wordt al langer geroemd als de ultieme oplossing voor heel wat toepassingen, maar de beschikbare VR-brillen vandaag zijn nog te beperkt in schermtechnologie. Je ziet overduidelijk de verschillende pixels en in sommige situaties zelfs de RGB-punten per pixel. Wie een algemene ervaring zoekt, kan daarover kijken. Voor dagelijks professioneel gebruik, waar details belangrijk zijn, is dat niet genoeg.

Varjo heeft dat ook begrepen en lanceert de VR-1 headset. In plaats van één oledscherm (gemiddeld 1.080 x 1.200 pixels) per oog, combineert Varjo twee technieken in één scherm: micro-OLED en AMOLED. Die laatste gebruikt de concurrentie al jaren, maar micro-OLED is gloednieuw.

Micro-OLED

Centraal in het AMOLED-scherm zit een micro-OLED-scherm dat een veel hogere resolutie heeft per oog. Je zou virtueel geen pixels meer mogen zien centraal in het scherm. Daarrond zit een klassiek AMOLED-scherm, waar de pixels iets duidelijker zichtbaar zijn.

Het centrale micro-OLED-scherm heeft een resolutie van 960 x 1.080 pixels per oog en een pixeldikte van 3.000 PPI (pixels per inch). Varjo claimt dat per graad 60 pixels beschikbaar zijn, centraal in je zicht. Ars Technica heeft de bril al mogen proberen en zag geen pixelraster of zaagtanden.

Het omringende AMOLED-scherm heeft een resolutie van 720 x 1.600 pixels per oog en zorgt ervoor dat de bril een kijkbreedte heeft van 87 graden. Je kan het een beetje vergelijken met een Microsoft HoloLens. Daar heb je maar een beperkt klein kader waarin je beelden kan zien.

Bij de Varjo VR-1 is dat kader veel groter en centraal in beeld, maar de kans is groot dat je meer met je hoofd zal bewegen dan met je ogen om telkens het haarscherpe centrale micro-OLED-scherm te zien.

Omdat de techniek twee scherm in elkaar combineert, zou er volgens Ars Technica wel sprake zijn van een flinterdunne lichtrand die de twee technieken scheidt.

De headset ondersteunt ook eye-tracking. Hiermee kan de bril aan de software laten weten waar je naartoe kijkt, zodat daar meer detail kan renderen. Je perifeer zicht wordt dan iets minder scherp, maar daar merk je zelf weinig van. Op deze manier wil Varjo de vereiste extra rekenkracht enigszins beperken.

Compatibele software

Varjo heeft met Autodesk en Lockheed samengewerkt om ondersteuning te bieden voor industriële applicaties. De VR-1 biedt ook ondersteuning voor Unity en Unreal om de rendering met twee verschillende resoluties te vertalen naar één beeld.

Het spreekt voor zich dat je voor deze bril flink wat rekenkracht nodig hebt. Het is essentieel om minimaal 90 fps (frames per second) te halen om niet ziek te worden in virtual reality. Dat gecombineerd met potentieel detailrijke technische 3D-tekeningen vraagt om een flinke machine.

De minimale systeemvereisten zijn een Nvidia GeForce GTX 1080 of Quadro P6000. Varjo raadt echter de Nvidia GeForce RTX 2080 of Quadro GP100 aan voor optimale prestaties. AMD-gpu’s worden voorlopig nog niet ondersteund.

 

Varjo raadt een Nvidia GeForce RTX 2080 of Quadro GP100 aan voor optimale prestaties.

 

Om vrij rond te bewegen in de VR-omgeving, maakt Varjo gebruik van Steam VR-compatibele trackingsystemen. Je moet dus twee sensoren in de ruimte hangen om vrij rond te wandelen. De sensoren in de bril integreren was mogelijk volgens Varjo, maar werkte veel minder accuraat.

De bril maakt gebruik van optische kabels via USB-C om connectie te maken met een ‘Link box’ die via 1x USB-C, 1x USB-A en 2x DisplayPort connectie met de pc of workstation maakt.

De Varjo VR-1 is vanaf vandaag beschikbaar en kost 5.995 dollar. Daarin zit een licentie voor één jaar. Wie wil verlengen, mag 995 dollar per jaar op tafel leggen. Varjo werkt ook aan een augmented realitybril die later dit jaar op de markt zou verschijnen. Meer details zijn daarrond nog niet bekend.

Gerelateerd: IDC: virtual en augmented reality groeien explosief in 2018