2min

Tags in dit artikel

, ,

Bijna drie vierde van alle webgebruikers heeft zijn favoriete website vaarwel gezegd vanwege opdringerige of irritante advertenties. Dit heeft een nieuw onderzoek uitgewezen.

Het jaarlijkse Consumer Attitudes to Online Advertising-onderzoek van HowTo.tv claimt een groeiende afkeer tegen opdringerige onlineadvertenties te hebben geïdentificeerd. Vooral de jongere consumenten hebben deze afkeer.

Personen tussen de 25 en 34 jaar zijn het minst tolerant naar advertenties toe. 84 procent van die leeftijdsgroep heeft zijn favoriete website opgegeven omdat deze te opdringerig advertenties vertoonde. Dat is twintig procent meer dan vorig jaar.

De grootste ergernissen zijn advertenties die geluid maken, pop-ups die over de webinhoud liggen en advertenties die moeilijk te sluiten of te minimaliseren zijn. Ook bleek uit het onderzoek dat goksites, bedrijven die financiële diensten aanbieden, autobedrijven en schoonheidsmerken het vaakst de fout in gaan als het aankomt op advertentiemethodes.

Er is echter ook positief nieuws te melden voor de advertentiewereld. Steeds meer gebruikers zeggen interesse te hebben in video-advertenties. Zo’n 70 procent van de ondervraagden zegt wel eens een reclamevideo op het internet te hebben bekeken, echter varieert de impact ervan wel per leeftijdscategorie.

56 procent van de leeftijdsgroep 16 tot 24 jaar en 44 procent van 25 tot 34 jaar zegt geïnteresseerd te zijn in het aanschaffen van het aangeboden product vanwege de onlinevideo vertoond op zijn of haar favoriete website.

"Het verschil in gedrag tussen de jongere en oudere webgebruikers geeft weer dat het massapubliekmodel niet per se hoeft te werken in een onlineomgeving," vertelt medeoprichter en digital director van HowTo.tv Russell Goldsmith. Ook gelooft hij dat bedrijven en media-eigenaren hun traditionele strategieën van onlineadvertenties moeten heroverwegen.