SecureLink gaat verder onder Orange: een nieuw bedrijf met grote ambities

Orange lijfde eerder dit jaar SecureLink in. Intussen wordt stilaan duidelijk wat de Franse telecomspecialist van plan is met het bedrijf. Techzine voelt Jo Vander Schueren, Managing Director van SecureLink in België, aan de tand.

Op 8 mei raakte bekend dat Orange het van oorsprong Belgische SecureLink zou opkopen voor 515 miljoen euro. SecureLink, intussen actief in acht Europese landen, moet de cybersecurity-ambitie van Orange een flinke duw in de rug geven. “Orange wil een grote Europese beveiligingsspeler worden”, weet Vander Schueren. Daartoe nam het bedrijf eerder al Secure Data in het Verenigd Koninkrijk over.

Schaalverbreding

De beveiligingsambitie van Orange komt niet uit het niets. In de Franse markt is het bedrijf al erg actief met Orange Cyberdefense (OCD), dat als dochteronderneming zelfstandig naar klanten gaat. OCD heeft 1.200 specialisten op de loonlijst en richt zich op grote enterprises met hoofdzetel in Frankrijk. Daar slaat de aanpak van het bedrijf aan en draait de organisatie 350 miljoen euro aan omzet. “Buiten Frankrijk heeft OCD echter niet echt een aanwezigheid”, schetst Vander Schueren. Om op grote schaal door te breken was er dus een strategische overname nodig.

Buiten Frankrijk heeft OCD niet echt een aanwezigheid.

SecureLink bedient vandaag voornamelijk middelgrote en grote ondernemingen in acht Europese markten, met een personeelsbestand van ongeveer 750 man en een omzet van 250 miljoen euro. Door SecureLink in te lijven, kreeg Orange in één klap voet aan grond in de rest van de EU. Secure Data is een stuk kleiner, maar heeft een flink deel van de markt in het VK in handen, waar SecureLink zelf niet sterk staat en OCD evenmin aanwezig is.

1+1+1 = 1, maar dan groter

Momenteel heeft Orange dus drie puzzelstukken in handen. Het is de bedoeling om die zo snel mogelijk te combineren tot één nieuw geheel dat vermoedelijk ook een nieuwe naam zal krijgen. OCD, SecureLink en Secure Data zullen alledrie opgaan in dat nieuw geheel. Al is opgaan een groot woord. “SecureLink en OCD zijn helemaal complementair, zowel wat klanten als wat bedrijfsstructuur betreft. OCD heeft geen lokale aanwezigheid in onze markten. Er zijn dus geen specialisten of administratieve krachten die plots overbodig worden.” Vander Schueren is er daarom zeker van dat de overname en daaropvolgende fusie geen jobs in het gedrang zullen brengen.

OCD, SecureLink en Secure Data zullen alledrie opgaan in een nieuw geheel.

Integendeel. Een gebrek aan personeel zal net de grootste uitdaging worden. De ambities van het vooralsnog naamloze nieuwe bedrijf liggen hoog. “We mikken op een omzet van 1 miljard euro”, aldus de Managing Director. Met het gewicht van OCD achter het huidige SecureLink is het de bedoeling om ook contracten met enterprise-klanten na te jagen. “Daar zijn mensen voor nodig en die zijn schaars vandaag.” De schaalvergroting en bijhorende ambities brengen SecureLink in het vaarwater van nieuwe concurrenten. “Vandaag zien we NTT als belangrijkste concurrent. Mikken we op contracten met grotere klanten, dan moeten we opboksen tegen partijen als Thales en Lockheed Martin.”

Meer mogelijkheden

Voor bestaande klanten van SecureLink is de overname door Orange goed nieuws. De professionaliteit van de beveiligingsspecialist gaat verder omhoog aangezien het beveiligingsnetwerk van Orange aan dat van SecureLink wordt geklikt. Geavanceerde threat intelligence op een schaal die groter is dan voordien zal helpen om aanvallen sneller op te sporen en te blokkeren, nog voor ze een impact hebben bij klanten. OCD heeft een netwerk dat 24/24 ondersteuning kan bieden aan klanten met vestigingen in de VS en Azië. Daar kan SecureLink binnenkort ook van profiteren.

Geavanceerde threat intelligence op een schaal die groter is dan voordien zal helpen om aanvallen sneller op te sporen en te blokkeren.

De integratie van de twee bedrijven heeft natuurlijk wel wat voeten in de aarde. “Sinds vorige maand zijn we er actief mee bezig”, verduidelijkt Vander Schueren. Tegen de helft van volgend jaar moet de transitie functioneel zijn afgerond. Aan het einde van 2020 moet er dan ook officieel een nieuw bedrijf met een nieuwe naam en nieuwe branding bestaan.

Cultuurschok

De grootste uitdaging, naast het onvermijdelijke personeelstekort, is volgens Vander Schueren de cultuur. SecureLink heeft z’n eigen identiteit, OCD heeft die ook. De organisatie zal nog steeds op haar eigen manier blijven werken in België, maar het is onvermijdelijk dat er ook zaken zullen veranderen. Gezien de schaal zullen er bijvoorbeeld meer regels komen.

Vander Schueren is desalniettemin optimistisch. “Orange Cyberdefense heeft z’n eigen cultuur met trotse mensen en een fijne spirit. Ik denk dat die best compatibel is met SecureLink.” We horen iets gelijkaardigs uit de mond van Laurent Célérier, CTO bij OCD. “We willen een stoutmoedig bedrijf zijn”, klinkt het. “We willen hackers blijven.” Het lijkt er zo alvast niet op dat SecureLink ervoor moet vrezen zijn identiteit te verliezen in een kluwen van rode tape.

Europese dienstverlening

OCD zelf is vanzelfsprekend blij met de overname. Op het Checkup-seminarie van SecureLink in België steekt Célérier de loftrompet nog even af voor de aanwezige klanten en partners. “We kozen voor jullie omdat jullie de besten zijn”, krijgt een stralende Vander Schueren in een stukje toneel op het podium te horen.

Célérier is blij met de overname omdat die de nieuwe organisatie die straks zal ontstaan meteen naar de Europese top katapulteert. “We worden een Europees bedrijf dat Europese klanten wereldwijd zal bedienen. Dankzij ons nieuwe formaat worden we een go-to partner voor klanten over de hele lifecycle.”