2min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Volgens een onderzoek van Vodafone, het telecomconcern, kijkt de Nederlandse bevolking steeds vaker naar programma’s op een later tijdstip dan dat de uitzending plaats heeft gevonden. Dit wordt ook wel ‘on demand’-kijken genoemd.

Volgens de cijfers van het onderzoek dat door Vodafone gedaan is, zou zo’n driekwart van de mensen in Nederland zich in het bovenstaande kunnen herkennen.

Vooral het online tv bekijken is populair onder de Nederlanders. Van de mensen die ‘on demand’ uitzendingen kijken maakt 62 procent gebruik van de website Uitzendinggemist.nl Het opslaan en opnemen van programma’s wordt door de Nederlanders ook veel gedaan, want ruim 35 procent zou zich hiermee bezig houden.

Mensen kijken volgens het onderzoek steeds minder graag naar de tv op het moment dat de uitzendingen ook daadwerkelijk voor de eerste keer uitgezonden worden. 77 procent van de onderzochte mensen geeft aan dat ze geen tijd hebben om de uitzending in kwestie op dat moment te bekijken. Er zijn ook mensen in Nederland die liever zelf bepalen wanneer ze naar iets kijken. Volgens het onderzoek zou zo’n 34 procent van de Nederlanders om deze reden programma’s op een later tijdstip bekijken.

Er is door Vodafone ook onderzocht wat door mensen op tv het meeste wordt opgenomen over het algemeen. Hieruit blijkt dat series onder de Nederlandse bevolking het meest populair zijn om op te nemen. Op de tweede plaats volgen de films en de derde plaats wordt bezet door actualiteitenprogramma’s. Onder de mannen komt ook de opname van sportprogramma’s veel voor. Zo’n 28 procent zou hier volgens het onderzoek belang bij hebben.