SEO: meer dan zoekwoorden alleen

Wist je dat om aan SEO te doen er een aantal zaken zijn die nog veel belangrijker zijn dan zoekwoorden?  

Wat is het eerste waar je aan denkt als je het woord ‘SEO’ hoort? De meeste mensen denken dat SEO draait om ‘zoekwoorden’ of ‘content’, en uiteraard zijn de woorden die je gebruikt in je pagina van het allergrootste belang. Naast woorden heb je nog heel wat technische zaken die al even belangrijk zijn. Maar naast de usual suspects zijn er nog een aantal zaken die vaak te weinig aandacht krijgen als het gaat over SEO.   

Van zoekmachine naar antwoordmachine 

Google is geëvolueerd van een zoekmachine naar een antwoordmachine. Zoekmachines zijn tegenwoordig onontbeerlijk in ons dagelijkse leven. Van het zoeken naar ingrediënten voor een recept of het zoeken naar een filmpje hoe je een fietsband moet repareren tot en met de laatste nieuwe informatie over hoogtechnologische onderwerpen. 

De plaats die zoekmachines vandaag in onze levens innemen noemt men in marketingtermen ook wel eens ‘ZMOT’ of  ‘Zero Moment Of Truth’. Vroeger moest je grote reclamecampagnes opzetten of had je distributie nodig voor je producten om je doelpubliek te bereiken. Tegenwoordig vechten merken voor de hoogste positie in Google, want deze zichtbaarheid kan een merk maken of kraken.  

Een simpele zoekopdracht naar ‘SEO’ levert bijna 1 miljard resultaten op. Boven in Google terechtkomen lijkt dan ook onmogelijk voor deze term. Toch is niet alles zo complex als het lijkt. 

10 blauwe links 

Wat in het vakjargon bekendstaat als ‘SERP’ (de zoekresultatenpagina), is mee geëvolueerd met hoe mensen zoeken. Nog niet zo lang geleden warden de SERP’s bevolkt met 10 blauwe links. Ondertussen is Google zo slim dat het afhankelijk van de zoekintentie andere resultaten toont. Dus geen websitelinks meer maar producten, video’s en afbeeldingen. Bovenstaand voorbeeld toont een integratie van Google Maps. Met een Google-bedrijfspagina kan je hier een mooie hoeveelheid bezoekers uit halen. 

Het geheime Google-ingrediënt 

Hoe kom je ergens hoog in Google met een pagina waar je geen woorden in kwijt kan? Hoe scoor je hoog voor synoniemen als Google zegt dat je geen ellenlange lijsten met zoekwoorden op je pagina mag plaatsen? Het draait allemaal om ‘gezocht worden’. Wanneer er naar je bedrijf of merk gezocht wordt in Google, ga je hoger scoren in Google. Zo simpel is dat. Er zijn drie niveaus van gezocht worden: 

  1. Je merk wordt gezocht in Google [Sherlock] 
  2. Je merk wordt gezocht in combinatie met een generieke term [Sherlock SEO Agency] 
  3. Je merknaam wordt een soortnaam [Googelen]  

Dit is iets wat merkenmarketeers al langer begrijpen, maar het is zo voor de hand liggend dat de meeste marketeers en bedrijven dit niet toepassen om hoger te scoren in Google.  

No-Click SERP’s 

De zoekresultatenpagina’s die zoekers in Google houden, noemen we ‘no-click SERP’. Met de opkomst van Google als antwoordmachine zie je meer en meer samenvattingen of antwoorden in de zoekmachine verschijnen. Deze antwoorden zorgen ervoor dat bepaalde zoekopdrachten minder verkeer vanuit zoekmachines naar je website leiden. Met deze verschuiving is het bouwen van een merk nog belangrijker geworden dan ooit tevoren.  

Wat nu? 

Uiteraard blijven techniek, inhoud en links uitermate belangrijk voor je SEO-score en posities in de zoekmachine. Maar als je echt wil winnen met SEO, dan heb je nood aan een holistische strategie waarbij de zoekmachines verweven zijn in je overkoepelende strategie en marketingcampagnes.  

Denk je dat dit enkel werkt voor grote budgetten en creatieve campagnes? Ik geef je graag enkele tips hoe je als klein of middelgroot bedrijf ervoor kan zorgen dat mensen naar je merk gaan zoeken. 

  • Ga voor superieure dienstverlening en tevreden klanten (mond-tot-mondreclame) 
  • Zorg voor een unieke positionering, creëer je eigen niche indien mogelijk 
  • Adem authenticiteit 
  • Zet aan tot het gebruiken van je ideale zoekopdracht in advertentiecampagnes 
  • Veranker Holistische SEO in alle aspecten van je bedrijf 

Dit is een ingezonden bijdrage van Jef Van Gool, eigenaar van Sherlock SEO Agency. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.