De échte ‘data-driven digitale onderneming’ blijft in de eerste plaats een kwestie van mensen

Hoe vaak horen we de bedrijfsleiders claimen: “Data zijn het zenuwstelsel van onze activiteit” of “Wij zijn een data-driven organisatie”? De intentie is allicht uitstekend, maar blijft vermoedelijk meer wens dan realiteit. Vooral als je niet in het digitale tijdperk geboren en getogen bent.

Hoewel digitale transformatieprogramma’s vaak nog in hun kinderschoenen staan, beseffen we intussen wel in hoeverre onnauwkeurige data de vooruitgang kunnen afremmen. Een inventaris van het netwerk van de CIO? De CRM-bestanden van de marketingdirecteur? Je kan je klanten of gebruikers onmogelijk een kwaliteitservaring bezorgen als je op onbetrouwbare of foute data steunt.

Je kan geen écht data-driven onderneming worden zonder revolutie in prioriteiten, praktijken en mentaliteit. Het komt erop aan te aanvaarden dat data – méér dan je producten en diensten – je eerste waardebron worden.

De opmars van de Chief Data Officer

De ‘smart company’ weet het al: wil je succes boeken met je digitale transformatie, dan moet de bedrijfsleiding aan data de plaats geven die ze verdienen. Bedrijven die in het digitale tijdperk werden opgericht, beseffen dit, maar deze mentaliteitsverandering is veel minder evident bij oudere organisaties.

Wil je succes boeken met je digitale transformatie, dan moet de bedrijfsleiding aan data de plaats geven die ze verdienen.

“Data zijn de nieuwe brandstof”: ruim een decennium na deze visionaire uitspraak beleven we nu de creatie van verantwoordelijke datafuncties. Grote ondernemingen benoemen Chief Data Officers of vergelijkbare seniorposities. Een van de prioriteiten van de Chief Data Officer is te bepalen welke data de organisatie nodig heeft en waarom.

Orde brengen in overgeërfde data

Ondernemingen met een rijk verleden staan voor een probleem: onnauwkeurige historische data. Je kan duizenden verklaringen vinden voor onregelmatigheden en leemtes in je data, maar in het algemeen is de fout van menselijke oorsprong. Informatie verhuist van systeem naar systeem, via datavelden die niet altijd exact overeenkomen. Bedrijfsherstructureringen brengen datasets bijeen die niet helemaal compatibel zijn.

Om complexe overgeërfde data op orde te brengen, heb je meestal een grootscheepse manuele opruiming nodig, of een programma dat die naam waardig is. Het principe van de ‘steriele ruimte’ van de halfgeleiderfabrieken kan een zeer vruchtbare strategie zijn.

De obsessie van de datakwaliteit

In de bedrijfscultuur van een data-driven onderneming zit vervat dat medewerkers de volle verantwoordelijkheid krijgen over deze data. In een dergelijke context zou het ondenkbaar zijn om onjuiste of ongeschikte data te registreren of te gebruiken. Deze nieuwe cultuur steunt op processen en tools die de dagelijkse exploitatie van data vergemakkelijken en die op termijn de weg naar verandering openen. Het doel moet zijn een cultuur van continu verbeteren te vestigen.

In de bedrijfscultuur van een data-driven onderneming zit vervat dat medewerkers de volle verantwoordelijkheid krijgen over deze data.

Data worden het belangrijkste element in de organisatie. De leden ervan worden gewonnen door hun obsessie voor kwaliteit. We moeten dezelfde aanpak hanteren als voor de veiligheid: sterke processen invoeren, steunend op een cultuur die iedereen aansprakelijk maakt voor beslissingen die vereist zijn om de organisatie en de integriteit van haar data te beschermen.

Verandering is onmisbaar

Data vormen de kern voor de klantervaring. Je kunt geen goede klantervaring genereren als je data niet in orde zijn. De meeste huidige databeheersystemen zijn niet gemaakt voor de digitale economie. Wie aan het werk is in al lang gevestigde bedrijven, moet de koe bij de horens vatten en de databenadering volledig herbekijken, en hiertoe methodologieën en processen uit andere sectoren hanteren om de beweging te versnellen.

Bovenal moeten onze strategieën voor databeheer een centrale plaats voorbehouden voor de mens: geef hem de tools en de macht om zijn verantwoordelijkheid te nemen, de data kritisch te bekijken en ze te verdedigen, en je zet een grote stap naar de échte data-driven onderneming.

Dit is een ingezonden bijdrage van Horia Selegean, Data Governance Director bij BT. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.