Is Destiny volgende Belgische unicorn met huidig momentum rond cloudcommunicatie?

17 maart staat bij heel wat bedrijven op het netvlies gebrand als de eerste dag van een enorme uitdaging. Wie een verregaande digitalisering achter de rug had, kon relatief vlot schakelen. Bij andere bedrijven, vooral de kmo’s, was het alle hens aan dek: hoe kan men vlot in communicatie blijven met elkaar en, nog belangrijker, met de klanten?

Iedereen met een klassieke telefooncentrale op kantoor heeft zijn peren gezien tijdens die periode. Ineens was de infrastructuur op kantoor grotendeels overbodig en moest alles vanuit de talrijke thuislocaties van werknemers gebeuren. Zelfs bedrijven middenin zo’n digitaliseringstraject hebben afgezien de eerste dagen om een stabiele werkomgeving op poten te zetten.

Bij Destiny, leverancier gespecialiseerd in cloudcommunicatie, hebben ze alles initieel als een forse schok beleefd met het nodige crisismanagement. Joachim Lauwers, Managing Director Belgium bij Destiny: “Je had bij ons twee extremen. Enerzijds waren er de functies zoals sales en installateurs die geen werk meer hadden. Anderzijds was er de support die exponentieel toenam omdat klanten allerlei wijzigingen nodig hadden rond hun cloudconfiguratie. Denk bijvoorbeeld aan een wissel van vaste lijnen naar softphones.”

Door de coronacrisis

Nu de heropstart is afgerond, kijkt het bedrijf trots terug de eerste kritieke dagen na de plotse omschakeling. “Elke werknemer heeft zijn of haar steentje bijgedragen, of dat nu thuis werkloos was, overuren draaiende binnen support of ontwikkelaars die bleven doorwerken,” zegt Lauwers.

Tijdens het interview doen we er niet lang over om te beseffen dat Destiny zijn werknemers koestert en heel dicht bij de realiteit staat. Een belangrijk onderdeel daarin is de vlakke structuur waarin het bedrijf opereert. Het is met die mentaliteit dat het bedrijf de komende maanden en jaren extra hard wil gaan om het momentum rond cloudcommunicatie te kapitaliseren.

Waar we vroeger moesten evangeliseren, merkten we de laatste drie jaar een versnelling op de markt.

“Op enkele weken tijd hebben we enkele jaren vooruitgang geboekt wat betreft digitale omarming. Waar we vroeger moesten evangeliseren, merkten we de laatste drie jaar een versnelling op de markt. Ze kwamen voortaan vanzelf naar ons. Nu is cloudcommunicatie een de facto standaard. Zeker binnen de traditionele on-premises PBX-telefooncentrales is er een gigantische versnelling richting digitale oplossingen.”

Versnelde uitrol bij bedrijven

Door de plotse omschakeling tijdens de lockdown hebben heel wat bedrijven versneld een oplossing uitgerold die vaak met haken en ogen aan elkaar hangt. Nu dat achter de rug is, grijpen ze naar een structurele oplossing. Elementen zoals communicatie en security staan hoog op het lijstje, omdat dat net de pijnpunten waren tijdens de afgelopen maanden.

“Security is een enorme uitdaging geweest voor heel wat bedrijven”, zegt Daan De Wever, medeoprichter van Destiny. “Ik wil niet weten hoeveel kmo’s niet klaar waren. Werknemers zitten niet meer achter die veilige firewall wanneer ze thuis zitten. Alle data lag ineens verspreid door het coronavirus, wat vanzelfsprekend een groot risico is. Met de overname van IT101 eind 2017 hebben we oplossingen om onder ander domeinnamen, devices en e-mail te beveiligen.”

Destiny

Iedereen wil van overal werken, vandaag nog veel meer dan voor de coronacrisis. Alle tools moeten werken op elk toestel. Cloudcommunicatie versnelt bovendien continu omdat er verder wordt gekeken dan enkel video en bellen. “Denk daarbij aan integratie met CRM-pakketten of het samenvoegen van diverse kanalen zoals chatbots, WhatsApp of sociale media in een interactieplatform. Die middleware-laag tussen alle technologie wordt een heel belangrijk focuspunt voor ons in de nabije toekomst.”

Momentum rond remote werken

Het momentum rond remote werken in combinatie met eigen gepatenteerde technologie maakt dat Destiny sterk gepositioneerd is in de markt. Bedrijven zijn nu door de afgelopen maatregelen grondig wakker geschud. Mobile first wordt de standaard om toekomstbestendig te zijn. Leren uit de plotse omschakeling na 17 maart is cruciaal. Wie dat niet doet, kent opnieuw problemen bij een eventuele tweede of derde golf.

Het momentum rond remote werken in combinatie met eigen gepatenteerde technologie maakt dat Destiny sterk gepositioneerd is in de markt.

Dankzij talrijke overnames in het verleden heeft Destiny naast België een belangrijke voetafdruk in Nederland en Frankrijk. “In België en Nederland zijn we vandaag sterk aanwezig op twee fronten: direct en indirect. Via het partnerkanaal in België en Nederland worden de middelgrote kmo’s aangesproken. Wij doen zelf de rechtstreekse contacten met grote kmo’s en de onderkant van de enterprisemarkt.”

In Frankrijk is Destiny voorlopig enkel indirect aanwezig dankzij enkele overnames. Het is volgens De Wever de bedoeling om daar ook binnenkort direct aan wal te zijn, het liefst via een grote, stevige overname. Zo wordt de strategie over de drie landen opnieuw identiek.

Belangrijke deal net voor de crisis

Het bedrijf heeft vlak voor de coronacrisis een deal gesloten met investeringsgroep Apax Partners. “We hebben daar wel geluk in gehad”, grinnikt De Wever. “Hiermee hebben we genoeg middelen om strategische overnames te doen en zijn we niet afhankelijk van banken. Tegelijk kijken we ook naar de impact van de crisis op potentiële overnames. Er gaan opportuniteiten komen in de overnamemarkt. Ik sluit niet uit dat we op korte termijn acquisities realiseren.”

Frankrijk is nog relatief nieuw voor Destiny en staat nog ver achter qua digitalisering vergeleken met België en Nederland. De Wever ziet daarom enorm veel potentieel in het land. Tijd om heel Europa te veroveren? Dan komt de realist in hem naar boven. “Onze strategie is simpel: in elk land moeten we binnen drie tot vijf jaar een challenger worden. Lukt dat niet, dan moet je thuisblijven. Het heeft geen nut om overal kleine overnames. Dan kan je beter dat budget in eigen land steken.”

In elk land moeten we binnen drie tot vijf jaar een challenger worden. Lukt dat niet, dan moet je thuisblijven.

Volgens hem moet de ambitie van Destiny in België, Nederland en Frankrijk niet service provider zijn, maar technologieprovider. Met alle technologie in huis kan er à la carte worden gewerkt om de brug tussen IT en telecom te slaan.

Juiste technologie op het juiste moment

Naast overnames door expansieplannen zijn ook technologische overnames belangrijk voor Destiny. Partijen zoals IT101 hebben het bedrijf een belangrijke security-expertise bezorgt. Bundel dat met cloudexpertise en je ziet een aanbod dat de pure telecom waarmee Destiny opgroeide overstijgt.

home office

Ondanks de duidelijke overnameplannen blijft focus op het huidige portfolio belangrijk. Diversifiëren is geen ambitie, technologisch uitbreiden wel. Zo introduceerde het in juni nog Microsoft Teams direct routing. In de toekomst kunnen er meer zulke technologische samenwerkingen komen met grote technologiefabrikanten.

Oplossingen moeten passen binnen het portfolio, maar tegelijk mag Destiny niet stilzitten volgens Lauwers. “We zijn een heel agile bedrijf met heel wat producten en oplossingen in ons portfolio. Omdat we onze eigen technologie hebben, kunnen we in de spits van de technologierace zitten en zaken versneld uitrollen. Dat betekent niet dat we ons hoofd zot laten maken. Het blijft belangrijk om de juiste technologie op de markt te brengen op het juiste moment. Die time to market-strategie blijft belangrijk.”

Volgende Belgische unicorn?

Volgens diverse analistenbureaus waaronder Gartner en IDC groeit de markt rond cloudcommunicatie gemiddeld 20 procent per jaar. In theorie kan Destiny enkel maar groeien. “Tussendoor kan het gebeuren dat je vertraagd groeit door operationele problemen, maar macro-economisch gezien heb je gelijk”, bevestigt De Wever.

Het blijft belangrijk om de juiste technologie op de markt te brengen op het juiste moment.

Dankzij de explosief groeiende markt storten heel wat bedrijven zich op dit segment, maar in België is Destiny afgetekend marktleider. Van de grote Amerikaanse aanbieders zoals 8by8 of RingCentral heeft Destiny geen schrik. “Dat is voor ons de incumbent. Die zien Europa als één gebied, terwijl het allemaal verschillende landen zijn met een eigen aanpak en telecomlandschap. Je moet kunnen focussen en dicht bij de klant staan om succes te boeken. Wij zijn agile terwijl zij een groot bastion zijn met silo’s die plannen over vijf jaar.”

“Zelfs al komen ze klanten afsnoepen van ons, dan is er nog geen reden tot paniek. De markt is gigantisch in België, Nederland en Frankrijk. Mochten we een groot stuk van dat marktaandeel kunnen claimen, dan zijn we de volgende Belgische unicorn”, zegt De Wever lachend. Aan ambitie ontbreekt het alvast niet.