Meer dan technologie: hoe Ctac legacy-sectoren de toekomst in leidt

Ctac, integrator en consultant, wil meer doen voor zijn klanten dan het nieuwste SAP-systeem integreren. Met een ijzersterke focus op vijf nichesectoren profileert het bedrijf zich als gids voor een totale digitale transformatie naar de toekomst.

Ons land loopt niet altijd voorop als het om de omarming van nieuwe technologie gaat. Bedrijven in heel wat sectoren zitten meer nog dan in het buitenland gekluisterd aan een intussen verouderde manier van werken. “Het is nochtans broodnodig voor iedereen om te evolueren om relevant te blijven, al is ieders frank nog niet gevallen.” Aan het woord is Frederik Depovere, Sales & Marketingdirecteur bij Ctac in België. Zijn bedrijf is breed gezien een ICT-integrator, maar houdt zich in de praktijk bezig met veel meer dan dat. Tenminste, voor een handvol nichesectoren.

Focusmarkten

“We focussen ons op vijf belangrijke markten”, aldus Depovere. “Ctac profileert zich in eerste instantie in de groothandel en in de maakindustrie. Die domeinen zijn het belangrijkst in België. Ook retail is een belangrijke focus voor Ctac, al is de markt bij ons niet zo groot. Het zwaartepunt van de retailactiviteiten ligt vooral in Nederland.” Hetzelfde geldt voor de vastgoedsector. Ook daar ligt een grote focus op, maar is het aantal spelers in de Belgische markt beperkt. Tot slot zijn er de maatwerkbedrijven.

Binnen de vijf kerndomeinen heeft het bedrijf experten onder de vleugels die niet alleen op de hoogte zijn van de technologie, maar ook de individuele markten door en door kennen.

Van maatwerk naar standaardisering

Depovere ziet één heel belangrijke trend in de markt: de honger naar standaardisering. “Bedrijven vragen zich steeds meer af of ze wel uniek genoeg zijn om 400 dagen aan ontwikkeling te investeren in een maatapplicatie. Ze willen instappen op een standaardproduct, maar vinden het moeilijk om hun bedrijfsprocessen mee te vertalen naar een gestandaardiseerde applicatie.” Daar wil Ctac het verschil maken.

“Wij combineren onze kennis van technologieoplossingen zoals SAP met businesskennis.” Dat is nodig. “Vroeger werd change management afgekocht door maatwerk. Vandaag moeten bedrijven op zoek naar standaardisering en een lagere total cost of ownership, wel begeleid worden. De ambitie om voor standaardisering te gaan is in ieder geval een goede zaak. Het laat organisaties toe om snel in te spelen op de enorme snelheid waaraan de technologiesector verandert. 

“Wij combineren onze kennis van technologieoplossingen zoals SAP met businesskennis.”

Ctac heeft geen interesse om zomaar even een ERP-systeem te integreren bij wie erom vraagt. “Deel van ons DNA is dat we dwarsliggen en niet zomaar alles aanvaarden wat de klant zegt”, weet Depovere. “Wat wil de klant bereiken? Wat is zijn hogere doel.” Door mensen uit te dagen en te sparren met klanten, wil Ctac een toegevoegde waarde creëren. “De technologie an sich mag nooit leidend zijn, de uiteindelijke doelstelling is dat wel.”

Strategische begeleiding

In een wereld vol integratoren onderscheidt Ctac zich naar eigen zeggen door de expertise van de consultants. “We helpen klanten van begin tot eind en nemen niet alleen de implementatie van technologie voor onze rekening, maar helpen ook bij de aanpassing en optimalisering van businessprocessen. Onze consultants denken zelfs mee met de klant op strategisch niveau.”

Depovere geeft een voorbeeld van een toestelfabrikant die vandaag uitsluitend via de groothandel verkoopt, maar merkt dat dat businessmodel onder druk komt te staan. Om concurrentieel te zijn en te blijven is het niet alleen nodig om oude processen met Excel-bestanden en gedateerde catalogi om te zetten naar een modern ERP en PIM (product information management)-systeem. Het bedrijf moet weten wat het produceert, maar ook aan wie het rechtstreeks toestellen verkoopt. Zo kan het bijvoorbeeld service bieden om zich te onderscheiden van de concurrent. De stap daarvan naar de integratie van een e-commercesysteem om eigen klanten rechtstreeks te benaderen, is klein. Ctac gaat er prat op dat het met klanten op dergelijk strategisch niveau meedenkt.

Reisleiders

“We zien onszelf als reisleiders”, verduidelijkt Depovere. “Binnen de sectoren van onze expertise weten we waar bedrijven best staan tegen 2025. Komt een prospect bij ons aankloppen, dan analyseren we waar die al staat. Misschien gaat het om een modern bedrijf dat al tot 2024 vooruit heeft gekeken. In dat geval gaan we ver in de analyse en helpen we de klant om de laatste stapjes op orde te brengen.”

In België is een dergelijk scenario zeldzaam. “We zullen eerder merken dat een bedrijf nog met beide voeten in 2019 of zelfs 2015 staat, of in extreme gevallen 1999”, lacht hij. “Dergelijke situaties geven voldoening. Ctac krijgt dan de kans om een heel traject uit te tekenen, zowel technologisch als strategisch, om het bedrijf klaar te stomen voor de toekomst.”

‘Het werkt toch’

Het grootste probleem in onze markt is vandaag misschien wel dat organisaties niet altijd beseffen hoe ver ze achterlopen. “Het werkt toch, horen we vaak”, zegt Depovere. “Dat klopt natuurlijk, maar wat met de toekomst? De klant vandaag is niet meer loyaal. Hoe snel kan je leveren? Hoe zit het met je voorraad? Weet je wanneer je hoeveel stock moet inslaan? Lever je dienstverlening zoals de concurrenten?”

“Het werkt toch, horen we vaak, maar wat met de toekomst?”

Omdat het antwoord op dergelijke vragen zo sectorspecifiek is, houdt Ctac zich steevast aan zijn niche. “We nemen alleen projecten aan binnen de sectoren waarin we expertise hebben.” De enige uitzondering is een redelijk voor de hand liggende cloudopdracht. “Een bedrijf dat hosting zoekt, of een specifiek proces wil integreren in de cloud, kunnen we verder helpen zonder dat daar detailkennis van de sector voor nodig is. Cloud en de integratie die daarbij hoort is dankzij de proceskennis die Ctac doorheen de jaren ontwikkelde immers onderdeel van ons DNA geworden.”

Anders werken

Er is in ieder geval nog veel werk aan de winkel, zowel in ons land als in Nederland en Frankrijk, waar Ctac ook actief is. “Mensen weten soms niet hoe eenvoudig een proces kan zijn voor de gebruiker. Waar iemand vroeger acht verschillende displays moest doorlopen om de status van leveringen of betalingen na te kijken, krijg je via S/4Hana bijvoorbeeld een eenvoudig kleurgecodeerd dashboard, waar je in één oogopslag ziet hoe alles ervoor staat.”

Zo’n vernieuwing maakt dat de werkdag van een werknemer er anders gaat uitzien en veel meer eventgebaseerd wordt. Dat betekent dat uitzonderingen in het oog springen, terwijl zaken die zoals verwacht lopen op de achtergrond blijven en weinig tot geen aandacht vragen. Bovendien krijgt hij of zij meer tijd om bijvoorbeeld contactente onderhouden en aandacht te geven aan andere zaken waardoor een grote verbetering in dienstverlening mogelijk wordt. “Zo’n ingrijpende transformaties vereisen meer dan de implementatie van een SAP-systeem”, benadrukt Depovere nog eens, “en dat is hoe we ons onderscheiden.”