1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

Opera Software heeft gisteren een nieuwe reclamevrije versie uitgegeven van haar Opera browser. Tot voorkort waren gebruikers van de gratis Opera versie veroordeeld tot verplichte reclamebanners, maar dat is nu dus verleden tijd.

Vroeger moest er voor een reclamevrije Opera browser betaald worden. De gratis versie liet naast de gebruikelijke reclames op websites ook nog eens extra advertenties zien.
De introductie van de gratis reclamevrije versie betekend echter niet het einde van de betaalde producten van Opera Software.

De Opera versies voor mobiele telefoons en niet-PC platformen kosten nog steeds 35 dollar. E-mail ondersteuning voor de Windows, Mac OS X en Linux versies van de browser is verkrijgbaar voor 29 dollar per jaar.
Het bedrijf ziet de laatste tijd een verschuiving in het inkomstenplaatje. De inkomsten van de reclames in Opera maakten inmiddels ook geen groot deel meer uit van de totale inkomsten, waardoor de browser nu helemaal gratis gemaakt kon worden.
Nu de browser echt gratis is, ziet het bedrijf zichzelf als goede concurrent van Mozilla’s Firefox in de strijd om de tweede plek achter Microsoft’s Internet Explorer.

"We zijn niet uit op Firefox gebruikers. We willen juist Internet Explorer gebruikers overhalen om Opera te gebruiken, want zij hebben zeker iets beters nodig. Het doel is realistisch. Waar stond Mozilla een jaar geleden? Het grootste deel van hun groei heeft de afgelopen twaalf maanden plaatsgevonden", aldus Jon von Tetzchner van Opera.