Betere service op de luchthaven met digital signage

De zomervakantie is een cruciale periode voor luchthavens en was tot nu toe al een echte hoogvlieger voor luchtvaartmaatschappijen. Extra zetels worden toegevoegd om zo het recordaantal passagiers dat dit seizoen op de vlieger stapt bij te kunnen houden.

Dat is goed nieuws voor de luchtvaartmaatschappijen, maar het zet wel meer druk om de verschillende faciliteiten te optimaliseren. Digital Signage helpt luchtvaartmaatschappijen een goede service te bieden aan alle vakantiegangers.

Passagiers leiden, informeren en entertainen

Digital Signage met een levendig contrast, een brede kijkhoek en intense helderheid helpt om de verkeersstroom onder controle te houden. Informatieve digitale displays, zoals die op de internationale luchthaven Incheon in Seoul, helpen passagiers om gemakkelijk door de check-in te navigeren, de juiste gate te vinden, op de hoogte te blijven van de vluchtstatus en informatie te krijgen over waar ze hun bagage kunnen ophalen.

Content management platformen kunnen in verschillende talen worden ingeschakeld. Dat is vooral handig voor luchthavens waar de meerderheid van de bezoekers de lokale taal niet spreekt. Zo heeft bijvoorbeeld de luchthaven Liszt Ferenc in Boedapest onlangs de bewegwijzering vernieuwd als gevolg van het grote aantal passagiers dat geen Hongaars spreekt.

 

“Informatieve digitale displays helpen passagiers om gemakkelijk door de check-in te navigeren.”

 

Digital Signage komt alle stakeholders van de luchthaven ten goede. Interactieve wayfinding oplossingen helpen reizigers om op tijd te komen. Luchthavenmedewerkers worden hierdoor niet afgeleid om de weg te wijzen aan vakantiegangers en kunnen hierdoor hun kerntaken ongestoord uitvoeren. Wayfinding kan bovendien ook helpen om in de luchthaven een winkel of restaurant te vinden. Daarbij wordt dan een schatting gemaakt van de tijd die nodig is om tot daar te geraken en vervolgens van daar terug, tijdig, aan de gate te geraken.

Infotainment content houdt passagiers bezig tijdens het wachten aan de gate of aan de paspoortcontrole. Bestemmingsinformatie is niet alleen handig en interessant voor aankomende passagiers die op hun koffers wachten, maar ook voor vertrekkende passagiers die aan de gate moeten wachten. Digital Signage wordt op sommige luchthavens ook gebruikt als kunstwerk an sich om zo een aangename omgeving te creëren voor wachtende reizigers.

Optimale veiligheid en efficiënte paspoortcontrole

Een belangrijke praktische toepassing is veiligheid. Beveiligingscontroleposten zijn vaak één van de drukste posten op een luchthaven. Zij hebben meestal niet de mogelijkheid om fysiek uit te breiden. Het enige wat ze dus kunnen doen, is proberen het proces te optimaliseren en versnellen. Dit kan door middel van aanwijzingen die passagiers laten zien waar ze naartoe moeten gaan en wat ze moeten doen.

De veiligheidseisen variëren van plaats tot plaats dus duidelijke instructies kunnen ervoor zorgen dat reizigers snel door de beveiliging kunnen reizen en dat bewakers zich kunnen concentreren op het controleren van passagiers.

 

Ook de paspoortcontrole kan snel overweldigd worden. Heldere bewegwijzering kan reizigers naar het juiste gebied sturen.

 

Ook de paspoortcontrole kan snel overweldigd worden. Heldere bewegwijzering kan reizigers naar het juiste gebied sturen en eenvoudige content management stelt de paspoortcontrole in staat om eenvoudig nieuwe instructies te geven.

Redder in nood

Begrijpelijke communicatie zorgt voor een vlotte gang van zaken. Het kan echter zijn dat er weinig tijd beschikbaar is om essentiële informatie ter beschikking te stellen voor alle passagiers. Ook voor zij die niet vertrouwd zijn met de luchthaven en een andere taal spreken. Digital Signage biedt luchthavenmedewerkers een goede oplossing om met alle passagiers te kunnen communiceren. Het is bovendien eenvoudig te beheren en in te zetten.

Veel van de luchthavens waar we mee samenwerken proberen een manier te vinden om de voortdurende stijging van het aantal passagiers op te vangen. Het kost tijd, geld en politieke wil om de terminals uit te breiden. Digital Signage kan snel worden geïnstalleerd en is dan een nuttig instrument om het stijgende vliegverkeer te verwerken.

 

Dit is een ingezonden bijdrage van Michael Van den Abbeele, Sales Director B2B Digital Signage bij LG. Via deze link vind je meer informatie over de oplossingen van het bedrijf.