Een SSL-certificaat voor je website komt uit het reclamebudget

Een SSL-certificaat neem je natuurlijk ook voor de beveiliging, maar wat velen niet weten is dat de toegevoegde waarde meer zit in de reclame die je er mee maakt, op verschillende niveaus.

Zo heeft Google bevestigd dat het een website die met SSL beveiligd is hoger in de zoekresultaten zal tonen dan exact dezelfde website zonder certificaat. Je komt er natuurlijk niet direct helemaal bovenaan mee te staan, maar het geeft je site toch een extra duwtje in de rug.

Minstens even belangrijk als de echte beveiliging die zo’n certificaat geeft, is echter het extra gevoel van veiligheid en vertrouwen dat het genereert bij de bezoeker van je website. Nog beter daarvoor is het als je een zogenaamd “EV-certificaat” (Extended Validation) neemt. Dat zorgt ervoor dat de adresbalk van de browser groen kleurt. Het geeft op die manier aan dat jouw website te vertrouwen is.

 

Minstens even belangrijk als de echter beveiliging die een certificaat geeft, is het gevoel van vertrouwen.

 

Zeker voor websites waar direct iets te bestellen valt, is dat vertrouwen natuurlijk onontbeerlijk. En dan is zo’n groene adresbalk de extra boost in de rug die een nieuwe klant (die jou nog niet kent) nodig heeft om de bestelling te durven plaatsen. Bij Amerikaanse tests gaf een EV-certificaat een omzetstijging van gemiddeld 17,8 procent.

Zo’n certificaat zou dus eigenlijk niet uit het IT-budget van je firma moeten komen, maar uit het marketingbudget.

Welk SSL-certificaat kiezen?

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: “Wil ik zo’n groene adresbalk?”. Als er gevoelige informatie zoals kredietkaargegevens op jouw website ingevuld moeten worden, raden we sowieso dit type van certificaat aan. Dit type van certificaat is iets duurder en vraagt ook iets meer werk om uitgereikt te krijgen, maar bNamed geeft hierbij als tussenpersoon onafhankelijk advies om het proces zo eenvoudig mogelijk te laten verlopen.

Heb je geen groene adresbalk nodig, dan is in alle gevallen een eenvoudig (goedkoop) certificaat de beste keuze. Als je het certificaat voor meerdere adressen nodig hebt, kan het nog wel interessant zijn om een zogenaamd “wildcard” of “multidomain” certificaat te nemen, maar laat je in dat geval best goed informeren.

Trap echter niet in de val van de zogenaamde “company validation” certificaten. Dat zijn certificaten die ergens tussen een gewoon certificaat en een EV-certificaat in zitten. Je betaalt er extra voor en er komt meer werk bij kijken voor het uitgereikt wordt, maar de gemiddelde bezoeker aan je website zal daar niets van merken. Dan neem je beter een EV-certificaat om de extra veiligheid ook echt uit te stralen.

Dit is een ingezonden bijdrage van Bart Mortelmans, eigenaar van bNamed.net. Via deze link vind je meer informatie over de diensten van het bedrijf.